Sfaturi utile pentru realizarea unei lucrări de licență


Majoritatea studenților din anii terminali au finalizat și ultimul hop, licenţa. Printre ei mă număr și eu. În perioada în care am lucrat la licență mi-am notat câteva idei pe care le-am considerat utile și-am zis să le pun pe net. Cine știe cine gugălește subiectul și dă de ele? Unele sfaturi sunt utile şi în cazul eseurilor.

1. Nu  scrie licența doar pentru a primi o notă și-o diplomă

Scrierea unei lucrări de cercetare nu trebuie să fie o goană după un număr anume de cuvinte sau pagini. Lasă-te de meserie dacă o faci doar pentru că ți se cere. Vorba unui profesor, numai proști învață pentru notă; deștepții învață pentru ei. Alege-ți un subiect de care te simți atras și pe care dorești să-l aprofundezi. Nu contează dacă e greu. Important este să-ți lămurești confuziile (evident, dacă ești leneș poți alege variante mult mai ușoare). Am aplicat această regulă toată facultatea când mi s-a dat ocazia să-mi aleg subiectul pentru eseuri. Eu am fost cel care am ieșit câștigat deși a fost nevoie de mai multă muncă.

Timpul te va presa, dar scopul tău nu este să predai licența la timp, ci să realizezi o lucrare de cercetare de care să fii mulțumit la final. În timp ce scriam lucrarea mi-am găsit câteva paragrafe care erau scrise doar pentru a mă ajuta să ating mai repede minimul de 20.000 de cuvinte. Le-am șters pentru că nu-și aveau rostul. Știu că e greu mai ales când timpul te presează, dar și tăiatul face parte din actul scrierii. Așadar, nu scrie „în dorul lelii” (se spune la noi la olteni), ci dă tot ce ai mai bun pentru ca la sfârșit să fii mulțumit de ce ai realizat.

2. Lucrează la bibliotecă, nu acasă

Presupunând că ți-ai ales subiectul, e preferabil să lucrezi într-o bibliotecă. Acasă (dormitorul studențesc, garsoniera, etc) vei fi cu siguranță „ispitit” de multe atracții extra-studențești. La bibliotecă, atmosfera „studioasă” poate fi de un real folos. Eu mi-am încurajat colegii să continue să scrie și am fost motivat de ei să fac mai mult decât mi-am propus.

3. Alege-ți cu atenție locul în bibliotecă

Încearcă să pe poziționezi în partea de bibliotecă în care ai majoritatea cărților sau, dacă nu e posibil, cât mai aproape de „zona zero.” În acest mod nu vei pierde prea mult timp plimbându-te prin bibliotecă. Regula nu va putea fi totdeauna aplicată pentru că uneori vei avea nevoie de cărți din multiple domenii. Eu am putut aplica acest sfat pentru că biblioteca universității Emanuel e împărțită în funcție de cărțile biblice așa că m-am așezat mai aproape de încăperea în care găseam comentarii pe Geneza. Când m-am mutat la Evrei m-am mutat.

Pentru o cât mai bună plasare va trebui să fii matinal. E cel mai probabil ca locul să fie deja ocupat dacă te duci mai târziu. Mie unul mi s-a întâmplat până când am realizat că trebuie să ajung cel târziu la ora 9 pentru a prinde locul dorit.

4. Scrie un cuprins sumar ca să ai o bază de pornire

Structura este esențială pentru demersul academic. Te ajută pe tine să știi ce vrei și este de un real folos pentru cititor. Pentru început, cuprinsul nu trebuie să fie întreg, poți începe doar cu 2-3 capitole. Ideile vin cu siguranță pe parcurs, dar este esențial să știi de unde să pornești și unde vrei să ajungi.

5. Dacă ai rămas în pană de idei la un capitol, treci la altul

Nu te opri mai ales dacă timpul te presează (iar acest lucru este valabil pentru 99.99% dintre studenți :)). Treci la următorul capitol sau la un altul dacă ai rămas în pană de idei.

6. Ține cont de schimbările de ordine a materialului

Fii atent să nu te raportezi inadecvat la un anumit subiect crezând că informația a fost deja prezentată când de fapt ea încă n-a ajuns sub ochii cititorului deoarece a fost mutată într-un alt capitol sau într-o altă parte a capitolului. De exemplu, când amintești numele unui autor pentru prima data este recomandat să îl prezinți în întregi, iar mai apoi amintești doar numele de familie. Dacă muți paragraful în care-i prezinți numele complet într-un capitol anterior nu este nicio problemă, dar dacă-l muți într-un capitol ulterior va trebui să modifici. De aceea este important să citești contextul apropiat imediat ce ai mutat un paragraf și să mai treci încă o dată prin toată lucrarea după ce ai terminat-o.

7. Notează-ți orice idee 

Nu te bizui prea mult pe memoria ta. E la fel de înșelătoare ca inima. Ți-a venit o idee? Noteaz-o! Ai găsit o idee vrednică de menționat în lucrare? Nu nota doar ideea, ci și sursa. Nu trebuie ca ideea să fie completă, doar o propoziție ajunge. Îți vei aduce aminte când o vei citi. Plasează propoziția respectivă în capitolul sau subcapitolul corespunzător și dezvolt-o când consideri tu că este mai bine. Chiar dacă nu vei folosi toate ideile în lucrare este imperativ să le notezi pe toate pentru că nu știi care va ajunge în text.

8. Folosește Zotero 

Despre Zotero și despre cum se folosește am scris AICI (chiar acum am adăugat câteva informații importante articolului despre Zotero). Această unealtă îți generează automat notele de subsol și bibliografie pentru ca munca ta să fie mai ușoară. Zotero îți poate face munca mult mai ușoară și plăcută și din acest motiv este imperativ să-l folosești.

9. Formează-ți un tipar de scriere

La universitatea Emanuel ni s-a pus la dispoziție un ghid de redactare și un template care respectă ghidul. Le puteți găsi online AICI. Aceste unelte sunt de un real folos pentru uniformizarea felului în care sunt redactate eseurile, lucrările de licență și dizertațiile. Ghidul specific în mod clar cum trebuie scrise notele de subsol, mărimea, fontul și toate celelalte. Astfel, studentul nu trebuie să întrebe cum trebuie notate sursele, bibliografia sau altele, ci ghidul îi oferă acces la toate aceste informații.

Dacă ești student la o universitate care nu are un astfel de ghid, formează-ți un tipar personal pe lângă puținele instrucțiuni pe care ți le dă profesorul. Dacă nu știi care trebuie să fie fontul titlurilor de gradul doi, iar pentru profesor nu contează, atunci decide tu cum vrei să-l scrii și aplică aceeași „formulă” pentru toate titlurile de gradul doi. Atenție, preferabil ca fiecare grad să fie diferit pentru a putea fi observat cât mai ușor.

Acestea sunt câteva idei pe care le-am aplicat și care mi-au prins foarte bine. Sper să vă fie de folos.  Succes!

Acest articol a fost publicat în Educație și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Sfaturi utile pentru realizarea unei lucrări de licență

  1. Bogdan Burghelea zice:

    Dragă Beni, dacă crezi că e util să afle şi alţii, îţi pot trimite nişte articole pe care le-am scris avînd ca temă formatarea în Microsoft Word (97, 2000, 2003), inclusiv cu modele de şabloane (template), ca să le publici pe pagina ta. Sînt originale şi sînt royalty-free (nu doresc drepturi patrimoniale de autor).

  2. iulia zice:

    as dori ajutor din partea dvs

Lasă un comentariu