Mi-e milă…


Mila poate fi unul din cele mai înşelătoare sentimente. Cerşetorii caută să trezească milă pentru a-ţi uşora buzunarul de bună voie. Copilul lasă 4-5 lacrimi false să lovească pământul pentru a-i produce mamei milă încât să-i cumpere încă un moft. Avem milă de alţii, dar avem milă de sufletul nostru? D.H. Lawrence spunea: „I have never seen a wild thing feel sorry for itself. A little bird will fall dead, frozen from a bough, without ever having felt sorry for itself.”

Sentimentul milei nu poate fi înţeles decât când ai milă în primul rând pentru tine. Animalele nu ştiu ce înseamnă milă pentru propria fiinţă. De fapt nici nu ştiu dacă experimentează mila pentru alţi colegi de breaslă.

Mila este şi o parte a pocăinţei. Când Dumnezeu cercetează un om, căinţa trezită în el produce dezgust pentru ce a făcut, ură pentru păcat, dar şi milă. Ca şi când o parte din suflet s-ar desprinde de întreaga fiinţă, iar omul se judecă singur. Se judecă obiectiv, ştie că nu merită iertarea, dar are şi milă pentru sufletul său. Dacă nu am putea avea milă pentru noi înşine nu am fi nimic mai mult decât nişte animale ce nu îşi dau seama de propria existenţă.

Mi-e milă de oamenii care nu au milă pentru ei. Nu că n-ar putea, dar nu vor.

Mi-e milă de tinerii care îşi dau trupul pentru un pumn de plăcere. Ei nu ştiu ce bine este să aştepţi şi să te bucuri de roade având o conştiinţă curată înaintea lui Dumnezeu şi a oamenilor.

Mi-e milă de viaţa fragedă ce alege să-şi curme existenţa pe acest Pământ crezând că nu mai este nimic dincolo. Se trezesc dincolo la fel de surprinşi ca rudele lor.

Mi-e milă de mama care îşi taie copilul din pântece, dar în acelaşi timp şi sufletul este tăiat de bisturiul conştiinţei.

Mi-e milă de politicienii care rup şi corup ţara noastră doar pentru a-şi vinde sufletul pentru ce le poate oferi Mamona, negând valoarea adevărată a sufletelor lor.

Mi-e milă de doctorii care se înjosesc într-un asemenea hal încât uită de orice moralitate şi nu sunt gata să îşi facă datoria decât dacă buzunarul le devine mai greu, la fel ca şi conştiinţa (cel puţin ar trebui, dar cred că a fost sugrumată demult).

Mi-e milă de oamenii care renunţă la orice sentiment de bunătate faţă de alţii şi acţionează doar pentru beneficiul lor.

Mi-e milă de bătrânica pe care o întâlnesc într-un magazin de haine şi îmi oferă o legătură foarte mare de pătrunjel doar pentru un leu, iar eu tocmai îmi cumpărasem o cămaşă de 30 de lei. Mi-e milă să văd cum ea se oferă să îmi dea două legături pentru că i-am dat doi lei. Spuneţi-mi şi mie: cu ce este ea vinovată că politicienii noştri fură ca-n codru şi se îmbogăţesc peste noapte, iar ea are o pensie de 300 de lei şi trebuie să meargă la oraş prin vânt şi ploaie ca să câştige câţiva bănuţi în plus prin muncă grea şi cinstită, fără a sta liniştită la bătrâneţe?

Mi-e milă de bătrâna oarbă de la colţul pieţei pe care copiii şi nepoţii o aduc la oraş pentru a cerşi stând în picioare o zi întreagă deoarece ei o şantajează că dacă nu va face astfel nu-i vor mai purta de grijă.

Mi-e milă de jungla noastră numită România.

Mi-e milă.

Ferice de cei milostivi căci ei vor avea parte de milă.

Acest articol a fost publicat în meditaţii;. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Mi-e milă…

  1. beca spune:

    daca il citezi pe d. h. lawrence, ai face bine sa-l citezi corect:

    „I never saw a wild thing
    sorry for itself.
    A small bird will drop frozen dead from a bough
    without ever having felt sorry for itself.”
    🙂 sora-ta

  2. beca spune:

    bun articol, si foarte trista situatia lumii din jurul nostru. mai ales batranii.

  3. ABL spune:

    mi-e mila de batranul cersetor care tocmai a primit o bucata de paine si o imparte cu un caine vagabond……

  4. Silviu Carlescu spune:

    Dar de Mugurel de la Potcoava care cersete in tren sau prin pietele Slatine si care are vila in Potcoava?

Lasă un răspuns

