Permite Biblia recăsătorirea unei persoane divorțate pe baza a 1 Corinteni 7:15? (2)


Acest articol este continuarea celui de AICI.

„Dacă cel necredincios vrea să se despartă, să se despartă; în împrejurarea aceasta, fratele sau sora nu sunt legați: Dumnezeu ne-a chemat să trăim în pace.” 1 Corinteni 7:15

Permite acest text divorțul și recăsătorirea?

Contextul anterior versetului (7:12-14) ne spune că în cadrul căsătoriilor mixte, unul dintre parteneri credincios, iar celălalt nu, Dumnezeu dorește trăirea în legământul căsătoriei în continuare dacă partenerul necredincios  acceptă să rămână în căsnicie.

Versetele 15-16 ne arată ce se întâmplă când partenerul necredincios vrea să divorțeze. Uneori, fraza „fratele sau sora nu sunt legați” este interpretată ca referindu-se la libertatea de recăsătorie. Aceasta ar însemna însă că textul se contrazice singur întrucât versetul 11 spune: „dacă este despărțită (se aplică și bărbaților), să rămână nemăritată sau să se împace cu bărbatul ei.)” Aceasta este porunca Domnului (versetul 10)

La ce se referă această nelegare? Aici vă voi da un citat tot din cartea „Nu este bine ca omul să fie singur”:

Nelegarea este „față de datoria reciprocă a soților în relația conjugală așa cum explică Pavel în capitolul 7:3-5. Atunci când partenerul necredincios se desparte, cel credincios nu este legat sau înrobi să-i satisfacă celuilalt dorințele conjugale. De asemenea, partenerul credincios nu trebuie să-l urmărească pe cel necredincios care a abandonat familia pentru a-și reclama drepturile conjugale, căci Dumnezeu ne-a chemat să trăim în pace, nu în robie (versetul 15).”

Persoana părăsită este eliberată de responsabilitățile pe care le avea ca partener înainte, fie ele financiare, materiale, sexuale sau de orice alt fel.

Să ne întoarcem la termenul legat din 7:15, termen care în română păstrează același sens ca și în 7:39 unde ni se spune că „o femeie măritată este legată de lege câtă vreme îi trăiește bărbatul;”

Din nou citat din aceeași carte:

„În limba greacă sunt folosite două cuvinte cu sensuri diferite. Astfel, în versetul 15 este folosit cuvântul douloo, „a aduce în robie”, în timp ce în versetul 39 este folosit cuvântul deo, „a lega, a lega puternic.” Pavel folosește deo în Romani 7:2 și în 1 Corinteni 7:27, 39 pentru a descrie relația de căsătorie care este o „legătură” pe viață, căreia numai moartea îi pune capăt. Când Pavel vorbește despre a fi „legat” în 15, el are în vedere încetarea obligației conjugale atunci când partenerul necredincios a abandonat familia. De asemenea, trebuie să remarcăm că în versetul 15, apostolul Pavel vorbește despre trăirea în pace (încetarea oricăror presiuni prin forță), nu despre permisiunea de recăsătorire. Pavel nu vorbește niciodată despre recăsătorire decât în cazul în care partenerul a murit (Romani 7:2-3, 1 Corinteni 7:39, 1 Timotei 5:14).”

Această diferență de termeni folosită de Pavel nu este întâmplătoare. Partenerul părăsit este încă puternic legat (deo) de partenerul ce l-a părăsit pentru că legământul este pe viață (despre aceasta am scris mai multe AICI), dar nu este robit (douloo) față de responsabilitățile la care s-a angajat când s-a căsătorit.

Aș mai adăuga că părinții bisericii (secolele II-V aproximativ) le recomandă celor divorțați să rămână în starea în care sunt. Dacă știți engleză, AICI găsiți o serie de citate a mai multor oameni sfinți ce au avut o relația apropiată cu Dumnezeu și au trăit mai aproape în timp de apostoli și Domnul nostru Isus Hristos.

Știu că nu este ușor să acceptați aceste lucruri, nici mie nu mi-ar fi dacă aș fi în situația dumneavoastră. Ceea ce contează este cât de mult doriți să-i fiți pe plac lui Dumnezeu. Dacă veți pune voia lui Dumnezeu deasupra fericirii dumneavoastră, atunci veți împlini ce spune Scriptura.

Dumnezeu este mai interesat de sfințirea noastră decât de fericirea noastră, aceasta nefiind prioritatea Lui pentru viețile noastre. Este o realitate dureroasă și foarte greu de acceptat. Știu că îmi veți spune că dumneavoastră nu sunteți vinovat că v-a părăsit soția și că ați fi vrut să rămâneți căsătoriți. Vă cred și vă înțeleg durerea.

Decizia vă aparține. Nu vă va fi ușor dacă alegeți ce spune Scriptura, dar veți urmări sfințirea, iar aceasta este cerința pentru a-l vedea pe Domnul (Evrei 12:14).

Fie ca Domnul să vă întărească și să vă lumineze să luați decizia pe care Dumnezeu vrea să o luați.

Cu toată dragostea și respectul,

Beni Cruceru

Acest articol a fost publicat în Studiul Scripturii și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

29 de răspunsuri la Permite Biblia recăsătorirea unei persoane divorțate pe baza a 1 Corinteni 7:15? (2)

  1. Pingback: 13 postări în Top 100 WP (14.10.2011) « Romania Evanghelica

  2. adi spune:

    multa binecuvantare si ungere in continuare… ADEVARUL A FOST SCRIS

  3. Pingback: Ce spun mărturisirile de credință baptiste și penticostale despre divorț | Beni Cruceru

  4. om bun spune:

    Un barbat este legat de sotie atat timp cat traieste sotia. Daca sotia divorteaza si se casatoreste cu altul, barbatul este in continuare legat de fosta sotie si nu are voie sa se recasatoreasca cu alta. Intrebarea la care as vrea sa-mi raspundeti este urmatoarea : barbatul se poate recasatori cu fosta sotie daca actualul sot al fostei sotii divorteaza de fosta sotie, mai poate lua pe cea lasata de barbat ? Sau este legat de fosta sotie si trebuie sa stea singur cat traieste fosta sotie ?
    Pun aceste intrebari deoarece sant intr-o situatie oarecum asemanatoare. Sant penticostal am fost casatorit cu o penticostala care a divortat si a fost exclusa din biserica. Fosta sotie a trecut la ortodocsi, cum a fost inainte de a fi penticostala, a trait in concubinaj cu alt barbat un timp si acum da semne ca ar vrea sa se impace cu mine dar sa fie in continuare ortodoxa, Intreb moderatorul si pe cei ce citesc acest blog daca Biblia imi permite sa ma recasatoresc cu fosta sotie ?

    • Om bun,
      am reusit sa citesc comentariul dvs abia duminica seara. Am inceput sa studiez Scriptura pentru raspunsuri, dar intrebarea este una foarte buna si delicata. Maine va voi da un raspuns, va rog sa mai aveti putina rabdare.
      PS: Va spun bun venit pe acest blog.

      • om bun spune:

        Eu am scris comentariu duminica dupa-amiaza si nu ma asteptam sa fie citit asa de repede si am multa rabdare pana voi primi raspuns. Si mentionez ca nu urmaresc sa primesc un raspuns anume ci unul biblic oricare ar fi el.
        P.S Multumesc pentru bun venit.

        • Apreciez ca vreti cu adevarat sa intelegeti perspectiva lui Dumnezeu si nu un raspuns favorabil. Multi oameni nu sunt dispusi sa accepte voia Domnului oricare ar fi ea. Chiar acum caut studiez.

        • Am căutat să studiez Scripturile și să găsesc textele ce vorbesc despre recăsătorie, acestea fiind foarte puține. 1 Corinteni 7:11 spune:
          „Dacă este despărţită, să rămână nemăritată sau să se împace cu bărbatul ei. Şi nici bărbatul să nu-şi lase nevasta.”
          Textul de față încurajează împăcarea, însă nu specifică dacă partenerul s-a recăsătorit și a divorțat între timp. Cred că dacă dumneavoastră aveți puterea de a vă ierta soția (și ea nu s-a căsătorit cu celălalt bărbat) vă puteți împăca. Căsătoria nu poate fi dizolvată de o lege, ea este permanentă în ochii lui Dumnezeu. Sfatul lui Pavel este împăcarea și nu pune condiții: dacă a trăit în concubinaj cu altcineva sau nu. Tot Pavel cere soțiilor credincioase să nu se despartă de soții necredincioși.
          În cazul în care partenerul a divorțat, s-a recăsătorit și a divorțat din nou, nu sunt la fel de sigur de răspuns. Deuteronom 24:4 interzice recăsătorirea cu fostul partener recăsătorit și divorțat. Totuși, este foarte important să înțelegem contextul social și legea lui Moise. Odată ce un cuplu se căsătorea, ei deveneau rude. Asta era una dintre legile din Levitic (nu mai știu capitolul, dar este interzisă căsătoria unui bărbat cu sora nevestei sale pentru că au devenit rude). Unii comentatori biblici spun că Dumnezeu interzice în acest caz recăsătorirea cu fostul partener pentru că erau rude. Asupra acestei întrebări nu am un răspuns clar.
          Sper să vă fie de folos răspunsul meu.

  5. ombunindomnul spune:

    Multumesc mult pentru raspuns

  6. ombunindomnul spune:

    Va citez ” Căsătoria nu poate fi dizolvată de o lege, ea este permanentă în ochii lui Dumnezeu. ” si va dau dreptate suta la suta.Dar aceasta afirmatie poate fi comentata in felul urmator ( nu de mine ) : daca e permanenta in ochii lui Dumnezeu doi soti divortati cand se impaca pot trai pentru o perioada fara un nou certificat de casatorie.Asta e parerea fostei sotii.Eu nu sant de acord cu aceasta varianta.Oare gresesc ?

    • Nu, nu greșiți. Noi trăim într-o lume a actelor. Din punctul de vedere al lui Dumnezeu nu actele unesc doi oameni, ci binecuvântarea lui Dumnezeu. Adam și Eva n-au avut certificat de căsătorie🙂. Totuși, pentru că în lumea noastră se cere acest lucru este normal ca să se rezolve problema actelor, aceasta accentuând solemnitatea legăturii dintre cei doi. Chiar dacă este vorba de o foaie, aceasta stabilește condițiile relației și ne responsabilizează. Simpla schimbare a stării și sentimentelor o pot face pe doamna să-și schimbe alegere din diverse motive. Respectivul act, dacă nu este Domnul care să o țină în legământ, îi va aduce aminte de responsabilitatea la care s-a „înhămat” când s-a recăsătorit.

  7. Cu multă plăcere. Fie ca Domnul să vă călăuzează în toate.

  8. Pingback: Aspectul relațional din „Nu este bine ca omul să fie singur” | Beni Cruceru

  9. MARIAN spune:

    Draga Beni,subiectul care l-ai tratat este unul foarte greu la noi in Romania,ceea ce tu ai tratat a fost destul de general fara prea multe detalii,ceea ce face ca cel ce citeste sa fie in confuzie cu privire la anumite particularitati ce priveste divortul si recasatoria…Raspunsul care l-ai dat lui OM BUN de asemenea a fost foarte evaziv sau superficial.DE CE? Pt ca trebuia sa intrebi care a fost motivul divortului si cine la intentat…Daca ea l-a parasit dupa un alt barbat se numeste adulter conf.Mat.19:9 si el este deslegat de ea pt ca ea a rupt legamantul ducandu-se dupa altul…Observa te rog ce zice Mat.19:9 si contextul caci Domnul Isus vorbeste de divort si recasatorie…Dupa cum stii in Israel de pe vremea lui Moise,evreii se desparteau de sotiile lor de la orice si Domnul isus ii condamna intr-un mod drastic,dar eu vorbesc despre partea vatamata intr-un divort si nu toti pot ceea ce zice Pavel sa fie ca el si in final si Pavel recomanda recasatoria pt cei ce nu pot sa se infraneze….Ceea ce am inteles din contextul scripturilor si de la conferinta baptista de la Sibiu(la misiunea Pacea de la Selimbar) de anul trecut la care a fost invitat un frate din Canada doc.prof in studierea scripturilor unde am participat si eu cu un prieten pastor baptist desi eu sunt penticostal de aproape 2 decenii(scuza-ma pt toate detaliile dar am vrut sa fiu cat mai credibil fata de cine citeste comentariul meu),am ajuns la concluzia ca se poate sa dai divort si sa te recasatoresti doar pe baza ca partenerul de viata a produs adulter si bineinteles te poti recasatorii daca partenerul de viata a plecat la cele vesnice…PS.Eu cred ca pt OM BUN nu ar trebui sa se mai incurce cu fosta sotie pt ca ea nu vine cu pocainta pt ceea ce a facut ci ba din contra vine cu conditii fata de OM BUN care acele conditii incalca in mod flagrant legile lui D-zeu adica biblia…Daca am suparat pe cineva prin comentarul meu imi cer iertare…Fiti toti binecuvantati de Domnul cu respect MARIAN robul Domnului…

  10. ioan_basa spune:

    Frate Beniamin
    Nu incerca sa-i dai unui ranit primul ajutor daca nu ai pregatirea si calificarea necesara.
    Nu pune pe grumazul unui muribund o cruce grea, pe care tu nu ai purtat-o.
    Nu incerca sa explici altora nici lucrurile prin care nu ai trecut si in care nu ai experienta necesara, si nici lucrurile in care nu ai o lumina si o calauzire clara din partea Domnului.
    Incercand sa salvezi viata cuiva, s-ar putea sa-l omori.
    Ravna fara intelepciune este uneori foarte periculoasa.

    ioan basa rob si preot al lui Isus Hristos.

    • Principiile biblice nu sunt influențate de circumstanțe. Ele rămân etern valabile fie că ne place sau nu. Domnul m-a călăuzit spre această înțelegere a Scripturilor, eu nu pot schimba Biblia. Dacă ar fi să țin cont de ce ar fi mai bine pentru oameni aș alege altceva, dar alegerea nu-mi aparține.
      E de datoria mea să studiez Scripturile pentru a înțelege chiar și texte dificile pentru momentele de crize. Dacă ar fi ca soția să mă părăsească (o situație ipotetică) nu mi-ar fi ușor, dar aș aplica aceste principii pe care le afirm, adică nu m-aș putea recăsători. Asta a învățat biserica primară, asta învață și Scriptura și de aceea, în ciuda a faptului că nu mă vedeți calificat pentru a afirma aceste lucruri, cred că pot să predic această învățătură. Sunt dispus să vă ascult opinia și să-mi interpretați Scriptura în lumina în care o înțelegeți dumneavoastră în această privință. Toate cele bune vă doresc.

    • cornelilioi spune:

      „Nu pune pe grumazul unui muribund o cruce grea, pe care tu nu ai purtat-o.
      Nu incerca sa explici altora nici lucrurile prin care nu ai trecut…”

      Daca ar fi sa ne luam dupa acest paragraf inseamna ca cei mai multi predicatori ar trebui sa stea in…..banca; ei vorbesc de cele mai multe ori lucruri prin care nu au trecut si pun cruci peste oameni pe care nu le-au purtat. Vorbesc aici de caderea in pacat, de iertare, de cresterea copiiilor, de inmormantari, de certuri si impacari…..

  11. B.C. spune:

    Noi slujim un Dumnezeu supranatural. Este nevoie de acea putere supranaturala ca sa poti sta necasatorit. Aceasta nu va veni de la oameni ci de la Domnul si numai de la El. Daca te casatoresti vei avea remuscari toata viata insa viata va trece repede. Daca credem in vesnicie vom birui si vom realiza ca viata aceasta este o fractiune de secunda in comparatie cu „rasplata alergarii”

  12. dan spune:

    eu sunt crestin si mam casatorit cu o fata,bineinteles crestina.in timp ea ma inselat si nu mai crede nici in isus,si me-a zis ca nu prea ma iubit,am incercat sa punem lucrurule in regula dar na mers.intrebarea mea este?sunt tanar,ce sa faca?sa pacatuiesc pt ca ard,sau sa ma recasatoresc ca sa nu pacatuiesc.

  13. Ioan Basa spune:

    Am postat acest raspuns pe blogul ROMANIA-USA, in dec. 2007

    Ioan_basa spunea…
    21 decembrie 2007, 00:19

    Daca casnicia este o casnicie sfanta, bazata pe unirea celor doi soti in Dumnezeu si este bazata pe dragoste , cei doi parteneri nu au voie sa se desparta.
    Ceea-ce a unit Dumnezeu, omul sa nu desparta…..

    Daca aceea casnicie insa nu-l are pe Dumnezeu la baza,(desi aparent asa a parut la inceput), si unul din parteneri a fost amagit
    de vrajmasul,ca sa se casatoreasca cu un diavol, aceea casnicie este nula si poate sa fie desfacuta de biserica, la cererea celui
    credincios, aducand dovezile necesare.

    O casatorie este un business pe viata , bazat pe un contract sfant, incheiat intre doua persoane,(logodnicul si logodnica)
    si legiferat de 4(patru) parti: Dumnezeu ;legea umana, logodnicul si logodnica,
    (Contractul este legiferat si intarit de Dumnezeu -prin biserica si de oameni -prin starea civila) .

    Dupa semnarea lui, contractul nuptial intra in vigoare si are valabilitate fata de toti cei patru semnatari ai lui.

    Contractul (ca orisice contract) are cuprinse in el, acordul de baza a viitoarei casatorii, incheiat si legiferat de cele patru parti,
    dar cuprinde si clauzele contractului nuptial.
    Oricand cele doua parti care au intrat in contract, nu-si indeplinesc angajamentele contractului, acest contract poate sa fie anulat
    si terminat, pe baza textului din 2 CORINTENI 6:14-17.

    In aceste clauze sunt incluse :ramanerea in sfintenie la Picioarele Domnului; fidelitatea, dragostea, indeplinirea atributiilor de sot,
    ,colaborarea si comunicarea, respectul unuia fata de celalant, nasterea si cresterea copiilor, etc.

    Terminarea contractului nu poate fi facuta inaintea lui Dumnezeu, pe considerenta ca acestea:
    -celalant partener nu mai e atat de atragator ca inainte;
    -ca nu este o gospodina asa cum mi-am imaginat-o;
    -ca am gasit un alt partener(partenera) cu care cred ca m-as potrivi mai bine;
    -lucreaza mult si vine prea obosit seara de la serviciu…si eu am nevoie de barbat;
    -am aflat ca nu poate sa aiba copii….
    -s-a imbolnavit si eu nu vreau sa am grija de un handicapat
    -s-a ingrasat ….si eu detest grasii.
    -etc

    Dar poate sa fie desfacuta pe considerente ca acestea:
    -din pricina pacatului l-a parasit pe Dumnezeu si acum a devenit o piedeca in calea mantuirii mele…
    -este un afemeiat (o stricata) care si-a gasit alte amante (amanti), cu care isi petrece timpul…
    -am aflat ca este de fapt un homosexual (o lesbiana)
    -a devenit un alcoolic sau un drogat,cu care nu se mai poate convietui…
    -ma bate ca o bestie…si ma ameninta cu moartea.
    -nu vrea sa se mai culce cu mine si sa-si indeplineasca datoria de sot (sotie).
    -a aderat la un cult satanic
    -etc

    Partea proasta este ca biserica nu a inteles aceste lucruri si impune membrilor ei care trec prin astfel de suferinte,
    ramanerea in aceea casnicie blestemata….desi multe casnicii sunt un iad conjugal.

    ioan basa rob al lui Isus Hristos

    http://rousa.blogspot.com/2007/12/senzational-sau-real-interes.html

  14. daniel spune:

    mai oameni[ buni ] atita timp cit ea pleaca nu vrea sa asculte se razvrateste dar nu divoteaza nu se recasatoreste cu altul DAAAAAAAAAAAAAAAAAAA duti crucea lupta posteste plinge nu da inapoi esti inca legat prin LEGAMINTUL facut inaintea lui DUNEZEU prin care ai promis ca pina la moarte dar in momentul cind ea divorteaza si se recasatoreste cu altul ea a murit si tu esti dezlegat. ex DUMNEZEU face un legamint cu mine si eu cu el ca l voi urma pina la moarte si in timpul vietii eu nu l mai ascult nu l mai slujesc nu ma mai supun legamintului ce l am facut cu el si trec de exemplu la musulmani si fac un legamint cu dumnezeul lor pina la moarte CE LEGATURA MAI ESTE intre mine si DUMNEZEUL ADEVARAT SI LEGAMINTUL pe care l am avut inainte

  15. Cristi spune:

    Am si eu o intrebare…
    In articol scrie asa: „Persoana părăsită este eliberată de responsabilitățile pe care le avea ca partener înainte, fie ele financiare, materiale, sexuale sau de orice alt fel.”
    Sotia mea imi zice: „nici divortati, nici impacati…”. Vrea sa traim ca si colegi de apartament. Desigur, obligatiile conjucale nu le respecta, de altfel NICI NU VREAU. Dragoste cu sila se numeste viol, ceea ce este dincolo … nici nu merita pomenit.
    In fine, sotia mea m-a „parasit” practic de 1 an. Sunt in ceata. Vreau sa fac voia lui Dumnezeu, sa incerc sa salvez casnicia, ma mustra constiinta si daca ma gandesc sa am relatii extraconjugale.. CE SA FAC?
    Sotia este depresiva si are un comportament gresit. Nu face nimic. Mancare… De copii mai mult ingrijesc bunicii.
    Nu am idee ce sa fac. Ma simt de parca i-as face rau daca as divorta de ea… Tot eu ma gandesc la binele ei si al copiilor. Mi-a raspuns ca „Dumnezeu nu ne vrea intr-o casnicie nefericita”.

    Deci, sexual, sotia mai are dreptul sa pretinda fidelitate?
    Poate este o intrebare prosteasca… Desigur ca Dumnezeu ne cere sa ramanem fideli, dar atatea texte arata ca „daca sotia necredincioasa paraseste”, adica eu sunt parasit, atunci….?

    Is confuz si am o suferinta in mine de 1 an de zile… un chin. Si nu doar sexual. Respingerea, lipsa de comunicare, foarte greu.

    • Beni Cruceru spune:

      Îmi pare rău să aud că aveți o astfel de suferință în familie. Nu pot să vă dau decât un răspuns scurt: orice soț trebuie să-și iubească soția cum și-a iubit Hristos Biserica, adică necondiționat și fără egoism. Hristos a iubit-o până la capăt. Dați tot ce ține de dvs. pentru a îmbunătăți relația de căsătorie, adică iubiți-vă soția. Gândiți-vă la copii. Dumnezeu vrea să luptați pentru căsătoria dvs. oricât de nefericit v-ați simți în acest moment. Urmăriți sfințenia mai presus de fericire. Dumnezeu să vă ajute să vă iubiți soția astfel deși știu că nu e ușor deloc.

  16. Fane spune:

    Dragii mei suntem confruntati cu probleme diferite fiecare , dar cind este vorba de familie aici este ceva deosebit si sensibil . Iar atunci cind apar si copii avem o responsabilitate serioasa inaintea lui Dumnezeu . In cazul de mai sus va pot da un sfat parintesc datorita virstei si experientei acumulate pina acum , ca in situatia in care va aflati cu familia este cel mai indicat conform cuvintului Scripturii sa optati si sa faceti totul pentru a va mentine familia in continuare fara sa divortati ( divortul este un rau si mai mare pe care Dzeu il uraste ) . Studiind Scriptura cu rugaciune apoi veghere si schimbare de comportament , aratind dragoste ( Dzeu este dragoste
    1Ioan 4.8 , 16 : 1 Corinteni 13 ) si mergind prin credinta ca Dzeu poate rezolva tot ce noi nu putem , numai sa cerem cu credinta destula . Rugativa serios chiar si postiti , folositi orice metode numai sa va mentineti familia deja formata , pt/ca numai atunci binecuvintarea va fi asupra voastra . Despartirea si divortul nu rezolva nimic , aceasta practica este ideeia lui Satana …. ! Ramineti la cuvintul scris al Scripturii chiar daca pare a fi neinteles uneori pe deplin dar nu uitati ca dragostea nu va pieri niciodata si ea este legatura de baza intre cei care iubesc pe Dzeu mai mult decit orice . Domnul sa va binecuvinteze cu intelepciune si pricepere in acest timp primejdios in care traim . Venirea lui Isus este foarte aproape , semnele la nive planetar confirma ca profetiile finale sint gata sa se implineasca sub ochii nostri . Ma voi ruga pt voi .
    Efeseni 5. 14 – 17

    ;

  17. valentinvalusflorea spune:

    dacă este despărțită (se aplică și barbatilor) nu scrieti in biblie că se aplică bărbaților deci nu trebuie să interpretăm ca să ne iasă nouă

Lasă un răspuns

