Continuarea de AICI
1. Argumentul istoric
Ladd afirmă că dacă binecuvântata speranță este răpirea pretribulaționistă, atunci Biserica nu a cunoscut această speranță mai în toată istoria ei de 2000 de ani întrucât această învățătură a apărut abia în secolul al XIX-lea d. Hr.[1] Într-adevăr, literatura patristică, în puținele referințe la perioada necazului cel mare, confirmă spusele lui Ladd după cum se va vedea. Dacă pretribulaționismul este poziția corectă cum de Biserica nici măcar nu a amintit de această învățătură?
2. Anticristul trebuie să se descopere înainte de venirea Domnului
Didahiile, o scriere din primul sfert al secolului al II-lea d. Hr., condiționează venirea Domnului de apariția Anticristului și îi atenționează pe credincioși de pericolul căderii de la credință când se va descoperi:
Atunci va apărea înșelătorul lumii ca Fiul lui Dumnezeu și va face semne și minuni, iar Pământul va fi dat în mâinile Lui și va face nelegiuiri care n-au fost făcute de la începutul lumii. Atunci omenirea va ajunge la judecata arzătoare și mulți vor fi răniți și pierduți, dar cei care vor răbda în credința lor vor fi mântuiți de blestem. Și atunci vor apărea semnele adevărului. Mai întâi semnul de pe Cer, apoi semnul trâmbiței și al treilea, învierea morților: dar nu toți morții, ci după cum este spus, Domnul va veni și toți sfinții vor fi cu El. Atunci îl va vedea lumea pe Domnul venind pe norii Cerului.[2]
Citatul de mai sus arată că biserica primară se aștepta ca Anticristul să se descopere și creștinii să-l vadă, adică să treacă prin necazul cel mare; așadar momentul răpirii este plasat la sfârșitul necazului când morții vor fi înviați și vor veni pe nori împreună cu Hristos. Și Iustin Martirul afirmă același lucru, chiar mai clar, în dialogul său cu Trifo: „El va veni din Cer cu glorie când omul apostaziei, care vorbește împotriva celui Prea Înalt, va îndrăzni să facă fapte nedrepte pe Pământ împotriva noastră a creștinilor.”[3] Este foarte clar că Iustin Martirul se aștepta ca toți creștinii aflați în viață să treacă prin necazul cel mare și să-l vadă pe Anticrist.
Faptul că Anticristul trebui să se descopere înainte de venirea Domnului pentru a-și răpi Biserica este afirmat și de Scripturi în 2 Tesaloniceni 2:3: „căci nu va veni înainte ca să fi venit lepădarea de credință și de a se descoperi omul fărădelegii, fiul pierzării.” Cel ce nu va veni înainte de a se descoperi omul fărădelegii este Domnul Isus Hristos, cel despre a cărui venire se vorbește în primul verset al paragrafului (2:1). Prin urmare, răpirea Bisericii este condiționată de descoperirea omului fărădelegii, adică a Anticristului, lucru pe care Ladd îl afirmă în repetate rânduri.[4]
3. Biserica va trece prin necaz
Întrucât orice poziție escatologică acceptă că Anticristul se va descoperi și va atinge apogeul lucrării sale în perioada Necazului cel Mare, iar Anticristul se va descoperi înainte de a veni Hristos înseamnă că Biserica va trece prin Necazul cel Mare, afirmație de altfel confirmată și de Iustin Martirul, de Didahii cât și de alte surse din perioada patristică prezentate de Ladd, dar omise în lucrarea de față. Cum altfel se poate înțelege că Biserica îl va vedea pe Anticrist dacă nu că va trece prin necaz?
4. Răpirea va fi „zgomotoasă”
Pretribulaționiștii afirmă că răpirea va fi secretă și nu va fi văzută decât de credincioșii lui Hristos ce vor fi răpiți. 1 Tesaloniceni 4:15-17 nu afirmă explicit că lumea îl va vedea pe Hristostul venit pe nori, dar, consideră Ladd, „este foarte dificil să găsești o venire secretă a lui Hristos în aceste versete” întrucât venirea Lui va fi însoțită de un strigăt, vocea unui arhanghel, și cu o zgomotoasă trâmbiță cerească.[5] Limbajul este asemănător cu Apocalipsa 11:15 unde îngerul al șaptea trâmbițează și glasuri puternice se aud din Cer strigând că „împărăția a trcut în mâinile Domnului.” Și 1 Corinteni 15:52 face referire la același limbaj zgomotos, la trâmbița ce va suna.
5. Despre „răpirea” Duhului Sfânt odată cu Biserica
Unul din argumentele puternice, spun pretribulaționiștii, este 2 Tesaloniceni 2:6,7: „Și acum știți bine ce-l oprește ca să nu se descopere decât la vremea lui. Căci taina fărădelegii a și început să lucreze; trebuie numai ca cel ce o oprește acum să fie luat din drumul ei.” Walvoord, poate cel mai bine cunoscut și citit autor al poziției pretribulaționiste, susține că Acela care oprește taina fărădelegii este Duhul Sfânt care lucrează prin creștini, iar îndepărtarea Lui din calea Anticristului va avea loc la momentul răpirii întrucât Acesta lucrează prin Biserica în care locuiește.[6]
Ladd afirmă despre această interpretare că este doar una umană întrucât „Cuvântul lui Dumnezeu nu ne spune că Duhul Sfânt este cel care oprește taina fărădelegii;” toate acestea fac din acest pasaj unul dificil deoarece mesajul transmis era unul clar pentru tesaloniceni, aceștia primind învățătură de la apostol înainte de această scrisoare, dar nu și pentru alți cititori.[7]
Soluția propusă de Ladd este că fraza „să fie luat din drumul ei” se aplică puterii lui Dumnezeu și nu Anticristului. Traducerea literală a frazei este „până când va ieși din mijloc”, iar parafrazarea dată de Ladd este următoarea: „pentru că taina fărădelegii lucrează deja; este Unul însă care îl oprește, și anume Dumnezeu, până când Anticristul se va ridica din mijloc.[8]
Teologul adaugă însă că aceasta este doar o interpretare umană, dar este cel puțin la fel de valabilă ca și cea pretribulaționistă. Totodată mai spune că susținerea răpirii pretribulaționiste din acest pasaj nu este decât o bănuială.[9]
Îndoielile privitoare la interpretarea pretribulaționistă asupra versetelor de mai sus sunt întărite și mai mult de întrebarea privitoare la cei mântuiți din Necazul cel Mare, cei 144.000 și nu numai. Cum vor putea fi mântuiți toți aceștia dacă Duhul Sfânt va fi luat din lume odată cu Biserica?
6. Matei 24
Discursul Domnului din Matei 24 despre zilele din urmă este un pasaj în care și pretribulaționiștii și posttribulaționiștii văd venirea Domnului și răpirea Bisericii. Ladd vede o asemănare izbitoare între Matei 24:31 (El va trimite pe îngerii Săi cu trâmbița răsunătoare și vor aduna pe aleșii Lui din cele patru vânturi de la o margine a cerurilor până la cealaltă) și 1 Tesaloniceni 4:16 (Căci însuși Domnul, cu un strigă, cu glasul unui arhanghel și cu trâmbița lui Dumnezeu Se va pogorî din cer și întâi vor învia cei morți în Hristos):
În ambele pasaje este menționată venirea lui Hristos, sunetul trâmbiței și îngerii însoțitori. În continuare, cuvântul „adunare” (episunago) din Matei 24:31 este verbul al cărui substantiv (episunagoge) este folosit în 2 Tesaloniceni 2:1 din „strângerea noastră laolaltă” pentru Domnul la răpire. Dacă aceasta nu este răpirea Bisericii atunci Domnul a fost tăcut cu privire la acest subiect în Discursul Escatologic; pretribulaționiștii presupun că acesta este și cazul. Se obișnuiește totuși ca mulți învățători pretribulaționiști să presupun că răpirea trebuie plasată înainte de versetul 14 din Matei 24 pentru că „evanghelia împărăției” este considerată a fi anunțul împărăției mileniale, davidice care este înființată la întoarcerea lui Hristos…Răpirea Bisericii înainte de necaz este o presupoziție; nu este învățată în Matei 24. [10]
Fără doar și poate versetul 31 se referă cât se poate de clar la răpirea Bisericii întrucât limbajul identic scos în evidență de Ladd nu poate lăsa îndoieli asupra acestui adevăr. Versetul 30 arată la fel de limpede că venirea Fiului lui Dumnezeu pe norii cerului după aleșii Săi va fi văzută de toate semințiile pământului. Aceste două evenimente sunt plasate unul după celălalt. Și mai mult, bocirea neamurilor la vederea lui Hristos (limbaj asemănător cu Apocalipsa 1:7-„toate semințiile pământului se vor boci din pricina Lui) are loc înainte de strângerea laolaltă a aleșilor Săi fără ca până în acel verset să se poată interpreta vreun altul ca referindu-se la răpirea pretribulaționistă.
Pretribulaționiștii ar putea afirmă că aleșii adunați „din cele patru vânturi” sunt cei 144.000 și ceilalți mântuiți prin aceștia. Totuși acest discurs al Domnului din Matei 24 care păstrează o cronologie clară (Hristos începe prin a vorbi de distrugerea Ierusalimului, apoi de persecuția creștinilor după care despre zilele din urmă) nu indică o altă răpire înainte de versetele 30 și 31. Ladd spune despre Matei 24:30-31 că descrie episodul final al pământului în forma în care îl cunoaștem: „Sfârșitul va veni odată cu apariția Fiului Omului pe nori cu putere și glorie însoțit de îngerii Săi.”[11]
[1] Ladd, The Blessed Hope, 19.
[2] Ladd, The Blessed Hope, 20–21.
[3] Ladd, The Blessed Hope, 24.
[4] Ladd, The Blessed Hope, 62.
[5] Ladd, The Blessed Hope, 63.
[6] John F. Walvoord și Roy B. Zuck, The Bible Knowledge Commentary: An Exposition of the Scriptures (Colorado Springs: David C Cook, 1983), 719.
[7] Ladd, The Blessed Hope, 94.
[8] Ladd, The Blessed Hope, 95.
[9] Ladd, The Blessed Hope, 95.
[10] Ladd, The Blessed Hope, 73.
[11] George Eldon Ladd, The Presence of the Future: The Eschatology of Biblical Realism (Grand Rapids: Wm. B. Eerdmans Publishing, 1996), 316.
Draga Beni,
am si eu cateva observatii pe textul din 1 Tesaloniceni.
In capitolul 4 ni se vorbeste despre „venirea Domnului” ver. 15 iar in capitolul 5 se vorbeste despre „ziua Domnului”.
Despre venirea Domnului Pavel spune credinciosilor sa se incurajeze unii pe altii privind la aceasta zi- ver 18.
Despre ”ziua Domnului” ni se vorbeste in alti termeni. Putem observa o distinctie intre „ei” si „voi”. Inceputul capitolului 5 este o continua comparatie intre ei si voi, „dar noi”, „dar voi” etc. Versetul 9 spune ca Dumnezeu nu ne-a randuit la manie, ziua Domnului fiind astfel o zi a maniei.
Parerea mea este ca textul vorbeste despre doua evenimente diferite, primul de dorit iar al doilea de evitat. Ziua Domnului este o zi de manie nu de speranta sau intalnire cu dragostea lui Dumnezeu. Este momentul in care urgia Domnului se va abate asupra celor ce sunt in intuneric.
Mult har!
Sebastian,
Mai întâi de toate îți spun bun venit.
Nu apăr posttribulționismul pentru că mi-aș dori să se întâmple așa. Din contră, scenariul pretribulaționist este favorabil. Domnul nu ține însă cont de preferințele noastre.
Ziua DOmnului va fi și o zi a mâniei și o zi a speranței. Pentru credincioși va fi speranța așteptată, pentru necredicioși va fi judecata neașteptată. Comparația din capitolul 5 dintre „ei” și „voi” indică distincția dintre judecată și răsplată. În plus, chiar și în poziția posttribulaționistă susține că la sfârșitul necazului vor fi răpiți cei mântuiți în necaz. Atunci în conformitate cu poziția pre. ei tot au parte de mânia lui Dumnezeu, nu?
Pretribulaționismul, după cum și MacArthur o afirma într-o predică, este întâlnit implicit în Scripturi și nu explicit.
Nu țin de această poziție pentru că îmi place (aș fi rămas post-tribulaționist dacă era așa), ci cred asta pentru că în Scripturi este poziția pe care o găsesc. Argumentele care m-au convins acum 2 ani au fost 2 Tes 2 unde ni se spune că Anticristul va veni înaintea lui Hristos și Matei 24. Sunt dispus să-mi schimb poziția dacă mi se dovedește că am înțeles greșit Scripturile.
Sper ca să nu fiu înțeles ca fiind răutăcios. Am ales să discut acest subiect pentru că în momentul în care necazul va începe mulți vor fi surprinși și credința le poate fi zguduită. Chiar și-așa Domnul să ne păzească și să-i rămânem credincioși până la final, indiferent că suntem pretribulaționiști sau posttribulaționiști.
Cred ca sunteti printre putinii crestini care suportati acest adevar, mai ales in in priveste aceasta doctrina diabolica a escatologiei dispensationala care are bazele numai pe o speculatie teologica si nimic adevar scriptural. Acest adevar le este descoperit numai acelor oamneni care cerceteaza cuvantul lui Dumnezeu pe cont personal si in sinceritate, iar oamenilor din categoria cealalta din cauza ca nu cauta adevarul Dumnezeul le-a dat un duh de ratacire, foarte simplu. Astfel tot acesti pastori renumiti, sunt niste invatatori si profeti mincinosi. Trebuie namai sa te uiti la crezul lor pe siturile unde le au postate si atunci veti vedea cat e de simplu sa-i indentificati, Uniunea penticostala a fratelui Avram, church of God, assembly of God, intreg cultul penticostal din Romania, systemele de teologie si multe multe alte institutii care au la baza aceste doctrine/erezii diabolice inventate de acest John Darby, apoi introduse in State de Scolfield, preluate de acest profet mincinos Tim Lahaye, care a scos pe piata si acele carti si filme seriale Left Behind, care au distru mai mult ca oricand generatia noastra tanara, si acesti pastori au ajuns sa predice niste filme si sa transforme adevarata scritura intro carte Sci-fi pe anumite baze Logice, Speculatie si Hyperbole teologice ( acestea din urma sunt cuvintele fratelui Florin Campean cand i sa cerut sa raspunda la niste intrebari simple, pe care si un copil care citeste scriptura le-ar putea raspunde, apoi acest pastor Cristian Ionescu in ceva predici si cartea lui Ultima Generatie, sustin ca Cristos va veni de zeci de ori in secret si vizibil, de fapt vine si pleaca destul de des, cand e pe pamant cand in cer. La fel si renumitul frate Zagrean afirma public ca Cristos va veni in secret si va rapii mireasa, apoi toti ceilalti vor putea fii mantuiti ca prin foc prin insusi sangele lor de martiri, si ca apoi biserica in trupuri deja glorificate, se vor intoarce pe pamant si vor domni peste oameni care vor fii in in carne si neschimbati, si vor instaura imparatia lui Christos aici pe pamant si vor judeca omenirea, ca apoi dupa 1000 de ani sa fie din nou corupti de satana pentru o batalie finala.
Ascultand la acesti invatatori i-am intrabat simplu, si sa-mi raspunda numai cu versete si pasaje din scripura si nu speculativ, la aceste intrebari, si normal, aici sa oprit comunicarea noastra.
1) In ce zii va venii Cristos din nou, a doua oara si ultima data pe pamant si in sfera materiala
2) In ce zii va fii rapirea celor sfinti
3) In ce zii vor invia mortii in Cristos
4) in ce zii vor invia ceilalti morti
5) care este ziua Maniei, sau ziua D-lui, sau ziua lui Dumnezeu, cea pregatita pentru omenire, o zii se pare ca este rezervata numai pentru el
5) In ce zii va fii judecata
6) in ce zii va suna cea dea saptea trambita, si ultima
7) in ce zii va fii distrus ultimul dusman al lui Dumnezeu
Si cum le-am precizat si lor, nu intreb ora si ceasul, caci cu totii stim ca nu sunt cunoscute de nimeni afara de Tatal. Dar ziua este cunscuta de toti care citesc. Cred ca este timpul ca religia lui Christos sa fie din nou predicata si spusa la oameni, acest mesaj <>> este cel mai important mesaj din scriptura, daca Christos nu s-ar intoarce din nou, toate celelalte mesaje nu ar fii decat un MIT si nimic altceva, nu-i de mirare ca satana tocmai acest mesaj vrea sa-l distruga, mesaj atat de imperative pentru orice generatie, dar mai ales pentru <> . Este timpul ca aceasta generatie sa stie adevarul, si toti acesti degenarati, fete varuite fete de momant sa fie expusi adevaratei biserici, trupul lui Christos, Acesti oameni care distrug adevarul si se lupta sa insele chiar si pe cei alesi. Este timpul ca cei ce vestesc cuvantul lui Dumnezeu sa cerceteze scripturile, si sa nu mai invete ceea ce si ei au fost invatati de la alti, si uite unde s-a ajuns, bisericile sunt de plans, au niste lideri plini de grasime, chiar si la figurat, si pe langa ca oameni le dau bani si de toate, le mai tranmit si o evanghelie falsa.
Draga El Ra,
Nu prea le ai cu scripturile, cel putin cu cele pe care le citesc eu, ca ele ți-ar fi răspuns singure la întrebările copilaresti puse de tine. Apropo, numele tau este cu tilc „dumnezeu-soare!?”, n-o fi unul despre care Isus ne avertiza ca o sa vina mulți in vremurile din urma?!
Încă un apropo, dacă vine Isus, înainte sau după, ești sigur ca te ia si pe tine. Este o întrebare sincera, ca de fapt aceasta ar trebui sa ne preocupe.
Fii sănătos ….. si in credință.
2TES.2:3, SANT SIGUR CA NOUA NI SE VA ,,DESCOPERI,, OMUL FARADELEGII, DEJA SANT PREDECESORI IN ISTORIE, E IMPOSIBIL SA NU VEDEM, DAR NU VOM FI CHINUITI DE OMUL FARADELEGII, SANTEM MIREASA D. ISUS SI NU VA PERMITE ACEST LUCRU. ACUM INTREBAREA E ,,SANTEM MIREASA DOMNULUI ISUS, IUBIM NOI VENIREA LUI SAU ZICEM SA NU VINA ACUM CA NU MI-AM TERMINAT TREBURILE SAU ETC, SANTEM INCLINATI MAI MULT SPRE PAMANT DECAT SPRE CER, DUMNEZEU SA NE AJUTE, ,,FIINDCA AI PAZIT CUVANTUL RABDARII MELE,…AP.3:10.
Îmi place mult de N.T.Wright că demolează miturile americane despre răpire, mia de ani, Necazul cel mare, și ne aduce aminte să rămânem la Scripturi.
Dragul meu, nu uita ca Dumnezeu a adus trezirea spirituala in America si prin America, in timp ce biserica in Anglia dormea si doarme si astazi. Probabil ca Anglia e mai informata despre Islam decit despre Rapirea Bisericii.
Citind Scripturile, eu înţeleg că cei rămaşi în viaţă la venirea Domnului vor fi răpiţi, iar cei morţi vor fi, la rândul lor, înviaţi.
Deasemenea sunt convinsa ca dupa toti acesti ani de studiu apocaliptic cei ramasi in viata in timpul necazului vor fi rapiti cu tot cu trup la cer de catre insusi Hristos Domnul la aratarea Sa si in nici un caz la inceputul sau la mijlocul Necazului , Doamne Ajuta!
Greșit. In cer vor fi doar trupuri transformate, schimbate. Carnea si singele nu pot intra acolo. Vom primi trupuri noi.
Draga frate Beni,
Cercetez subiectul acesta nu pentru a combate pe cineva ci pentru a avea o imagine clara a evenimentelor timpului din urma. Am gasit comentariul tau si mi-am dat seama ca nu ești un „docmatic”, ci ești gata sa accepti adevarul. Deacea, indraznesc sa-ți sugerez niște puncte de reper. Marea confuzie este determinata de faptul ca cu se face deosebire între evenimentele ce vor avea loc si anume: rapirea bisericii, ziua Domnului si a doua revenire a lui Hristos cu putere si slava. Scopul rapirii este clar ilustrata in scripturi: de-a fi scapata de mania viitoare, de-a fi cu Domnul in casa Tatălui, de-a se pregăti pentru nunta care va avea loc in cer înainte de revenirea in slava. Ziua Domnului, care este mania Lui Dumnezeu si a Mielului si care cuprinde si necazul cel mare, încercarea neamurilor, necazul lui Iacob, etc. Ea începe imediat după rapirea bisericii, cind anticristul pe calul alb, va fi acceptat si vor zice „pace si liniște „. Si se va sfirsi cu A doua venire in slava cind împreuna cu toți ai Lui Domnul se va cobori si va nimici ostile lui Anticrist. Apoi urmează Imparatia de o mie de ani. Nu ți-am dat citatele biblice ca știu ca le cunosti.
O alta confuzie este creată de „idea” ca biserica trebuie sa fie incercata. Dar biserica Domnului este incercata in fiecare zi. Ea in fiecare zi pazeste Cuvintul lui Hristos si este supusa la tot felul de incecari si atacuri din partea lumii si a diavolului. Tocmai de acea Domnul o va scapa „de” nu „din” încercare sau necaz. Vezi Isaia 60 „intra poporul meu in odaia ta,… pina va trece mania…”
Apoi, nu se are in vedere destinul bisericii. Ea este mireasa, ea va sta pe scaun de domnie. Multimea din Apocalipsa 7 nu este biserica. Astia nu domnesc. Ei l-au primit pe Hristos in timpul necazului cel mare. Pot fi dintre cei chemați la ospat dar nu mireasa, care are un statut aparte.
Ce-a ce ar trebui sa ne framinte pe noi este, dacă facem parte din biserica care va fi rapita, fără pata sau zbircitura, sfinti, neprihaniti!?. Este Hristos prioritatea vieții noastre, îl iubim noi cu adevărat (pazindu-i poruncile). Suntem noi lumina Lui in lumea aceasta stricata!. Acum e timpul sa veghem si sa-L rugam continu sa ne spele El de orice pata, ca venirea lui iminenta si foarte curind sa ne găsească gata.
Marele pericol al invataturii post sau mid trbulationista este ca ei nu cred ca Domnul poate veni in orice clipa. Ei îl așteaptă defapt pe Anticrist căci de… Domnul vine după. Aceasta diminueaza ce-a ce Domnul cit si apostolii indemnau „vegheati”. Or, tocmai aceasta credință ca Domnul poate veni in orice moment, a dat putere bisericii Sale sa vegheze in toți acești ani.
Eu zic sa fim gata ca El vine. „Vino Doamne Isuse”.
PS Frate Beni, m-as bucura sa discutam si sa aprofundam subiectul acesta.
Cu dragoste in Hristos,
fm
Foarte bine formulat frate Florin!Scurt si cuprinzator! Si lamuritor pentru cine ia aminte !
Pana atunci ,pana la venirea Lui eu va salut pe toti care au acesta Glorioasa Speranta cu :MARANATA!Vino Doamne Isuse !
In rindul al 5-lea in loc de „ca cu se” citește „ca nu se”. Scuze si pentru alte greșeli .
Vezi Isaia 60 “intra poporul meu in odaia ta,… pina va trece mania…” E LA ISAIA C.26 SI V. 20 SA FI IUBIT…
A nu se confunda necazul cel mare cu ziua mâniei. Sunt două evenimente diferite, succesive. Necazul precede venirea Domnului și are în vedere prigonirea sfinților de către fiară, în vederea pregătirii bisericii pentru venirea Domnului. Ziua mâniei implică pedeapsa celor răi care va începe la venirea Domnului. El va veni într-o flacără de foc…