Permite Biblia recăsătorirea unei persoane divorțate? Răspuns pentru Daniel Victor


Am citit astăzi articolele de AICI și de asemenea de AICI despre divorț și recăsătorie și consider că este important să se dea un răspuns cât mai complet, sistematic și biblic. Bărbatul ce pune această întrebare a fost părăsit de soția nepocăită, aceasta recăsătorindu-se.

Domnule Daniel Victor, sunt sigur că situația este dureroasă pentru dumneavoastră. Vă înțeleg suferința și nevoia de a avea un răspuns la această întrebare. Cred că dumneavoastră doriți un răspuns biblic, răspuns ce să reflecte voia lui Dumnezeu pentru viața dumneavoastră, iar dacă întrebarea pusă este motivată de dorința de a-i fi pe plac lui Dumnezeu, veți citi până la capăt argumentele biblice prezentate în continuare (voi avea nevoie de 2 articole)

Există mai multe texte scripturale ce discută problema căsătoriei și divorțului. Întrebările sunt ridicate de textele neclare, nu de cele clare. De aceea, vreau să studiem textele neclare prin prisma aspectelor clare din Scripturi. Există 3 texte neclare: Matei 5:32, Matei 19:9 și 1 Corinteni 7:15. Primele două au limbaj identic, deci răspunsul va fi identic.

Haideți să privim la Matei 19:9, text ce ne oferă mai multe informații decât Matei 5:32.

Fraza în jurul căreia există îndoieli este „afară de pricină de curvie”. Aceasta reprezintă excepția pe care și dumneavoastră, din nefericire, o experimentați, soția fiind cea care v-a părăsit și s-a recăsătorit.

În contextul larg al pasajului (Matei 19:3-12), fariseii vin la Isus pentru a-l ispiti cu privire la o dispută teologică pe care ei o aveau, dacă divorțul este permis pentru orice motiv sau nu. Textul avut în vedere de ei este Deuteronom 24:1, unde divorțul este permis de Lege pentru „ceva rușinos”. Acest ceva rușinos ajunsese să fie interpretat ca simplul fapt că soția ardea mâncarea (rabi Hillel), iar rabi Akiba aplica această frază la frumusețea femeii, deci puteai să-ți lași nevasta și să iei alta dacă vedeai o femeie mai frumoasă.

Aceasta nu a fost intenția lui Dumnezeu după cum ne spune textul. Isus argumentează pentru legământul pe viață deoarece bărbatul și femeia au devenit un singur trup prin binecuvântarea lui Dumnezeu, deci dacă Dumnezeu i-a unit, nu mai pot fi separați atât timp cât trăiesc.

Textul continuă și ne spune că Deuteronom 24:1, textul legislativ ce acceptă divorțul, a fost lăsat de Dumnezeu în Lege ca urmare a împietririi inimii lor, acesta nefiind parte a dorinței lui Dumnezeu. Acest adevăr este rostit și mai tranșant în Maleahi 2:16 unde ni se spune că Dumnezeu urăște despărțirea în căsătorie. Știu și cred că nici dumneavoastră nu v-ați fi dorit acest lucru, dar soția a vrut.

Revenind la Matei 19, în contextul unei discuții purtate între evrei ce cunosc și aplică Legea Isus le spune că „oricine își lasă nevasta și ia pe alta de nevastă, preacurvește și cine ia de nevastă pe cea lăsată de bărbat, preacurvește”.

Am scos excepția de care ne vom ocupa separat. Trebuie observat că excepția „în afară de pricină de curvie” apare doar în cartea Matei, în 5:32 și 19:9. Marcu 10: 11-12 nu introduce această excepție deși este vorba de aceeași întâmplare ca în Matei 19. În același mod procedează și Luca în 16:18, textul său fiind paralela lui Matei 5:32, însă excepția fiind exclusă. Pavel în Romani 7:1-3 nu menționează nici o excepție de asemenea.

Prin urmare, trebuie să ne întrebăm de ce doar Matei menționează această excepție. Cunoaștem că destinatarii principali ai lui Matei erau evrei, teologii fiind aproape în acord unanim asupra acestei afirmații. Ca dovadă stau multiplele citate din Vechiul Testament (Matei 1:22-23, 2:15, 17-18 etc) și accentul pus pe regalitatea lui Isus și că El este Mesia lui Dumnezeu. Nu ar fi avut nici un rost ca Matei să citeze atâtea texte unor cititori ce nu erau nu aveau habar și nu erau interesați de împlinirea profețiilor Vechiului Testament despre Mesia.

Prin urmare, Matei se adresează în primul rând unui grup de cititori evrei. Aceștia cunoașteau Vechiul Testament, Legile și profețiile. Cititorii erau parte a societății ce cunoaștea contextul înalt (pentru cei interesați, textul englezesc de AICI descrie mai pe larg). Asta însemna că scriitorul era conștient de informațiile pe care le cunoașteau cititorii săi așa că nu trebuia să prezinte fiecare detaliu. Astăzi, noi trăim într-o societate de context jos deoarece cunoaștem foarte puține despre contextul comunicării din Matei 19.

Două cuvinte grecești (limba în care a fost scris Noul Testament) sunt traduse în română prin „curvie” și „preacurvie”. Cel dintâi cuvânt este porneia (πορνεία). „Acesta se referă la tot felul de manifestări sexuale nelegitime cum ar fi prostituția, infidelitatea sexuală, perversiuni sexuale sau incest.” (citat din „Nu este bine ca omul să fie singur”-pagina 232). De fapt, de la rădăcina acestui cuvânt avem cuvântul pornografie.

Celălalt cuvânt este μοιχείᾳ (moicheia) și se traduce prin „adulter”, adică infidelitate sexuală. Are un sens mult mai restrâns decât primul.

Așa cum am spus, Isus se adresează unui grup de evrei ce cunoșteau foarte bine Legea lui Moise, motiv pentru care și introduce această excepție, Matei având „curajul” să o menționeze și în scris, spre deosebire de Luca și Marcu deoarece cititorii celor doi erau în principal dintre neamuri și nu ar fi înțeles această excepție în contextul dat.

Dacă un soț afla că soția lui că săvârșise porneia (în care este inclus și moicheia), ar fi putut să ceară divorțul pe această bază. Imoralitatea acuzabilă (sper să nu fi uitat ceva) în care și-ar fi prins soția ar fi putut fi adulterul, incestul (relații sexuale cu rude), homosexualitatea sau zoofilia (relații sexuale cu animale).

Un alt motiv de imoralitate sexuală ce ar fi putut fi invocat ar fi putut fi aflarea în noaptea nunții că soția nu este virgină, concluzia fiind că soția a trăit în imoralitate sexuală. Acest lucru l-ar fi putut invoca imediat sau la un timp după nuntă (Iosif a fost într-o situație asemănătoare, alegerea sa fiind de a o lăsa pe Maria pe ascuns,-Matei 1:19-acest lucru însemnând că ar fi cerut divorțul, dar nu ar fi spus care este adevăratul motiv pentru a nu fi omorâtă cu pietre și ar fi recunoscut copilul ca fiind al lui, deci ar fi plătit și pensie alimentară.) În acest caz, femeia respectivă, dacă nu avea mărturia virginității sale (cămășa), era omorâtă cu pietre (Deuteronom 22:13-21).

De aceeași moarte ar fi avut parte și în cazul zoofiliei (Levitic 18:23, 20:15-16), incestului (Levitic 18:6-18, 20:11-12), homosexualității (Levitic 18:22, 20:13) sau relațiilor extra-maritale (Levitic 20:10). Aceste imoralități sunt cuprinse de sensul cuvântului porneia. Dacă unul din aceste feluri de imoralitate era motivul invocat pentru divorț și partenerul ar fi avut dovezi, persoana ce a înșelat trebuia să fie omorâtă. Acesta este contextul în care Matei introduce această excepție.

Prin urmare, divorțul ar fi putut fi cerut și ar fi avut loc, dar prin moarte doar.

Reacția ucenicilor ce urmează imediat afirmația Domnului(Matei 19:10), „ dacă astfel stă lucrul cu bărbatul și nevasta lui nu este de folos să se însoare”, ne arată că Domnul Isus nu permite nici o portiță de ieșire din legământul căsătoriei, acesta fiind riscul la care te expui când te căsătorești.

În următorul articol vom privi atent și la 1 Corinteni 7:15, textul pe care vă interesează pe dumneavoastră în primul rând.

Acest articol a fost publicat în Studiul Scripturii și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 răspunsuri la Permite Biblia recăsătorirea unei persoane divorțate? Răspuns pentru Daniel Victor

  1. Pingback: Permite Biblia recăsătorirea unei persoane divorțate pe baza a 1 Corinteni 7:15? (2) | Beni Cruceru

  2. Pingback: Aspectul relațional din „Nu este bine ca omul să fie singur” | Beni Cruceru

  3. stanisor spune:

    de ce prin Moise Dzeu a permis despartirea(divortul) iar Pavel in 1 Co;7;10 nu?

    • Beni Cruceru spune:

      Revelația lui Dumnezeu s-a descoperit progresiv. Dumnezeu a permis și poligamia în Legea lui Moise și totuși în Noul Testament aceasta este eliminată. Din pricina împietrii inimii evreilor spune Hristos că a permis Moise divorțul și recăsătorirea (atenție, nu e permis doar divorțul).

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s