Emanuel Tov: despre prioritatea Textului Masoretic


Emanuel Tov este unul dintre cei mai renumiți erudiți din domeniul criticii textuale. Cartea sa Textual Criticism of the Hebrew Bible este una de bază, așa că vă dau un citat despre prioritatea Textului Masoretic. Aduc în vedere aceste lucruri în special din cauza premisei de la care pleacă mulți evanghelici și anume că Textul Masoretic este inerant în sine. Nu spun că nu este foarte folositor, dar trebuie dată importanță și altor manuscrise chiar și în alte limbi. Iată ce are de spus Emanuel Tov:

It has become clear from the preceding paragraphs that the one of the postulates of biblical research is that the text preserved in the various representative (manuscripts, editions) of what is commonly called the Masoretic Text, does not reflect the ”original text” of the biblical books in many details. Even though the concept of an ”original text” necessarily remains vague, it will always be legitimate to recognize the differences between the Masoretic text and earlier or different stages of the biblical text. Moreover, even were we to srumise that Masoretic Text reflects the „original form of the Bible, we would still have to decide which Masoretic Text reflects this „original text”, since the Masoretic Text is not a uniform textual unit, but is itself represented by many witnesses.

Similar problems arise when one compares Masoretic Text with the other textual witnesses, such as the Qumran scrolls and the putative Hebrew source of the individual ancient translations. We do not know which of all these texts reflects the biblical text faithfully. Thus, it should not be postulated in advance that the Masoretic Text reflects the original text of the biblical books better than the other texts.

Emanuel Tov, Textual Criticism of the Hebrew Bible (Minneapolis: Augsburg Fortress, 1992), 11.

Aduc aceste lucruri în discuție nu pentru că mă îndoiesc de ineranța Scripturii, ci pentru a accentua nevoia criticii textuale. Totodată, vrea să arăt și importanța traducerilor Vechiului Testament, în special cea a Septuagintei.

Acest articol a fost publicat în Manuscrise, Studiul Scripturii și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s