Despre concepția sufletului: când, cum, de unde? (2)


Cu toții cădem de acord că Dumnezeu crează sufletul omului, însă întrebarea este în ce mod și în ce moment are loc această concepție a sufletului? Ultimul punct de vedere important este traducianismul. Susținătorii acestui concept susțin că atât partea materială cât și cea imaterială sunt propagate prin reproducerea umană.

Argumente pro

Îl vedem pe Dumnezeu acționând în mod direct, adică imediat sau nemediat, când îi crează pe Adam și pe Eva (Gen 1:27-28, 2:7). Iată cum vede pozitiv Dr. Wellum această perspectivă:

This theory which allows the immaterial part of man to be in Adam at the time he sinned seems best to fit with the inheritance of moral pollution or depravity.  Moreover, it seems to uphold God’s justice better than creationism, since it involves an immaterial part actually present seminally in Adam when he sinned.  This seems a better position than arguing that long after Adam’s sin, God created a person’s pure immaterial part and then joined it to a corrupt body and corrupted it by such a union.

Acest punct de vedere este consecvent și cu Geneza 5:3: „La vîrsta de o sută treizeci de ani, Adam a născut un fiu după chipul şi asemănarea lui, şi i -a pus numele Set.” Fiul lui Adam primește chipul tatălui său, un chip distorsionat care a perpetuat consecințele lui Adam, păcatul, dar a păstrat parțial chipul lui Dumnezeu în El atât în elementul fizic (trupul) cât și în cel metafizic (sufletul). Recuperarea chipului lui Dumnezeu va avea loc doar prin cel de-al doilea Adam, Isus Hristos.

Un alt text ce susține traducianismul este Evrei 7:9-10:„Mai mult, însuş Levi, care ia zeciuială, a plătit zeciuiala, ca să zicem aşa, prin Avraam, căci era încă în coapsele strămoşului său, cînd a întîmpinat Melhisedec pe Avraam.”

Desigur, am putea interpreta textul ca spunând că sufletele nepoților există în strămoși, dar nu cred că aceasta este interpretarea adecvată. Intenția autorului este aceea de a arăta că existența noastră vine strămoșii noștri, iar prin acest lanț care duce la Avraam, Levi a dat zeciuială. Pentru acest motiv genealogia lui Luca îl duce pe Isus de la Iosif la Adam.

Se poate face o analogie între materie și metafizic. La fel cum celulele se înmulțesc din ovulul fecundat, neputând-se vorbi de existența celulei ce nu s-a separat (încă) de celulele inițiale, tot așa sufletul copilului ia viață prin desprinderea unei părți din sufletele părinților și unirea acestora, primind viața concomitent cu momentul în care celulele încep să se multiplice.

Obiecții din partea creaționiștilor pentru traducianiști

7 Obiecții ale profesorului Wellum:

(a) The Scriptural evidence can support just as well the notion of God’s mediate agency in the origination of the immaterial part of man.  No traducianist would deny that God’s hand is in the process of propagation of each new person.  He only asks how God does it – immediately or mediately.  The texts presented are equally consistent with traducianism as with creationism.

(b)   Furthermore, there are also passages which speak of God as forming man’s body (Ps 139:13-14; Jer 1:5).  But should we posit special creation of bodies because of such texts?  We recognize that they are produced through the mediate agency of human reproduction.  Why, then, not hold also to mediate transmission of the immaterial part of man?

(c)    If creationism is true, then men are pictured as propagating mere bodies and not whole persons.  That hardly seems to explain why there are not only physical resemblances to parents but also psychical resemblances.

(d)   If creationism is correct then we are moving in the direction of the position that matter is evil.  After all, we are being told that a pure soul is being joined with an impure body and corrupted by that union.

(e)    Creationism seems to implicate God as involved in the origination of each person’s moral evil.  Either he creates the immaterial part with evil tendencies or he creates it pure and then puts it in a corrupt body which will inevitably corrupt it.

(f)    The quote from Berkhof (vezi AICI) tries to get around these difficulties, but it really doesn’t avoid them for a creationist.  In fact, when you read his comments carefully, you find that what he has said amounts to traducianism.

(g)   In regard to the person of Christ, it would seem best to recognize that he is a special case involving divine intervention.  Furthermore, as long as the creationist admits that Christ’s body came through natural propagation and as long as he admits total depravity, i.e., every aspect of man’s being is tainted with sin including the body), then he should realize that he has the same problem with Christ’s body that he claims the traducianist has with Christ’s immaterial part. Both views necessitate miracles in order to affirm Christ’s sinless nature.

Deci, după atâtea obiecții ce punct vi se pare biblic?

Acest articol a fost publicat în Viaţă şi moarte și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Despre concepția sufletului: când, cum, de unde? (2)

  1. Tim Dubhy spune:

    ori capeti sufletul prin reproducere, ori il ai direct de la Dumnezeu care il pune acolo in timpul reproducerii, nu e totuna!
    eu as alege a doua variuanta..caci sunt multe versete care o sustin: Ps.139, Iov 10.9-12, Iov 12.10, Isaia 42.5… iar unul care gandeste mai in profunzime, nu mai poate sa faca abstractie de acets lucru…

  2. Tim Dubhy spune:

    CORECTAT!
    ori capeti sufletul prin reproducere, când sufletul este generat de părinţi împreună cu trupul,ori il ai direct de la Dumnezeu care il pune acolo in timpul reproducerii, nu e totuna!
    eu as alege a doua variuanta..caci sunt multe versete care o sustin: Ps.139, Iov 10.9-12, Iov 12.10, Isaia 42.5… iar unul care gandeste mai in profunzime, nu mai poate sa faca abstractie de acets lucru…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s