Ce s-a întâmplat cu Gamaliel și Nicodim după înălțarea Mântuitorului?


Evangheliile și cartea faptelor introduc două personaje ce aveau funcții înalte în iudaism. Prezentați foarte succint, Biblia îi amintește succint după care nu ni se mai spune nimic despre ei. De exemplu, Nicodim este amintit de 3 ori în Scripturi: Ioan 3:1, 7:50 și 19:39. Întrebarea mea este ce s-a întâmplat cu Nicodim după învierea Mântuitorului? Dar cu Gamaliel?

Despre cel dintâi, istoria răsăriteană a bisericii ne spune că a devenit un urmaș al lui Hristos și a murit la ceva timp după moartea lui Ștefan în același mod ca și acesta. Cel care l-a îngropat a fost colegul său din Sanhedrin, (oare cine altul?) Gamaliel. Mormântul său a fost lângă acela a primului martir, Ștefan, întrucât cei doi au murit într-un mod asemănător.

Unii au propus că Nicodim este același cu Nicodim ben Gurion (nume amintit în Talmud), acesta trăind până în apropierea distrugerii templului, dar acest scenariu este mai puțin sigur dat fiind faptul că în aproximativ 25 d. Hr. a purtat dialogul din Ioan 3 și trebuia să fi avut o vârstă de cel puțin 40 de ani, dacă nu chiar una mai mare. Să ajungi într-o astfel de funcție de conducere precum cea în care era Nicodim cerea timp, înțelepciune și respect, lucruri care nu se puteau câștiga ușor.

Biserica Ortodoxă îl sărbătorește pe 2 august (ziua descoperirii moaștelor sale), iar cea Catolică pe 3 august.

Despre Gamaliel cunoaștem mai multe. Știm că acesta a fost nepotul marelui rabin Hilel cel Bătrân. Patriarhul Fotie al Constantinopolului (secolul al IX-lea) spunea despre acesta că a fost botezat de apostolii Petru și Ioan. Se spune că Gamaliel nu a făcut cunoscută această schimbare din viață pentru a rămâne în Sanhedrin și pentru a-i putea apăra pe frații creștini. Biserica Catolică îl sărbătorește tot pe 3 August.

Cei doi sunt niște oameni despre care Biblia nu ne spune prea multe. Gamaliel, cel puțin, a fost un rabin foarte respectat și în Talmud. Întrebarea mea este de ce nu sunt menționați cei doi date fiind pozițiile și funcțiile lor?

Oameni mari cu funcții mari s-au smerit pentru a mări și slăvi și un Dumnezeu și mai mare, slujindu-și frații în modul în care au putut. Mai important decât să fie amintiți pe paginile Scripturii este că ei au slujit. Dacă învățăm ceva de la cei doi, este dragostea pentru frații noștri și smerenia. Cei doi au avut, cu siguranță, aceste caracteristici.

Acest articol a fost publicat în Istorie, Uncategorized și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Ce s-a întâmplat cu Gamaliel și Nicodim după înălțarea Mântuitorului?

  1. Ioan C. spune:

    No, articolu’ aista chiar mi-o placut.

  2. John Tipei spune:

    Cam toate sursele, inclusiv Jewish Encyclopedia, sustin că Gamaliel a fost nepotul lui Hilel, nu fiul lui. Gamaliel este fiul lui Rabbi Simeon, acesta din urma fiind fiul lui Hillel. S-au născut şi legende creştine conform cărora bătrânul Simeon, care l-a luat în braţe pe Isus în Templu, ar fi fost tatăl lui Gamaliel. Aceste legende, însă, nu sunt credibile, aşa cum arată C. Evans şi D. Bock în comentariile lor la Evanghelia după Luca.

  3. alex ghita spune:

    Este foarte, chiar foarte putin probabil ca rabinul Gamaliel sa se fi crestinat. In primul rand pt ca sursa pe care o folosesti este la mai mult de 800 de ani de la asa pretinsul botez. Daca ar fi fost adevarata convertirea lui atunci ar trebui sa exista surse mai aproiate de evenimentul istoric.
    In al doilea rand este ilogic si asta din 2 puncte de vedere. Se sustine ca el ar fi fost presedintele sanhedrinului in primul secol asa ca ma indoiesc de convertirea sa din aceasta pozitie. In al doilea rand stim ca Pavel a fost elevul lui Gamaliel si ca inainte de convertirea sa a prigonit biserica, asta insemnand ca rabinul nu era strain de poveste. Dupa convertirea sa, Pavel a rupt legatura cu fariseismul si inclusiv Gamaliel, socotindu+le gunoi asa cum explica el la un moment dat. Daca Gamaliel ar fi fost crestin la acea vreme nu cred ca Pavel ar fi avut nevoie sa plece in Arabia pt instruire in Calea Domnului ci ar fi ramas la profesorul lui.
    In afara de toleranta fata de crestini de care a dat dovada la inceputurile acestuia si care nu cred ca a ramas la fel in continuare si in afara de mintea stralucita pe care a avut+o, nu cred ca Gamaliel a fost mai mult apropiat de crestinism. Traditia rasariteana are multe lacune, cu atat mai mult cu cat apare mai taryiu de evenimentul istoric pe care il pretinde.

    • Mă chinui de o zi să dau din nou peste un citat din Mishnah (parcă) în care se spunea: (parafrazez) spre sfârșitul vieții, raban Gamaliel a adevarat la o învățătură diferită ce l-a făcut să scadă în ochii celorlalți învățați.
      Sunt de acord că nu poate fi sigură ipoteza. Dacă o să dau peste sursa respectivă o s-o menționez.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s