De ce ne cheamă Cruceru? Despre moştenirea numelui ce-l port


Istoria numelui nostru de familie este una cel puţin interesantă. Totul începe în urmă cu 6 generaţii: eu, tata, tatie Florea, străbunicul Petre, stră-străbunicul Ion şi stră-stră-străbunicul a cărui nume nu-l mai cunoaştem. De 6 generaţii purtăm numele Cruceru.

Stră-stră-străbunicul (Cruceru Alfa dacă vă este mai uşor să-l identificaţi :)) a fost dus de mic la turci ca şi ienicer, aceştia fiind numiţi şi copiii de suflet ai lui Allah, şi crescut pentru a deveni soldat.

Un ienicer este un soldat din corpul de elită al vechii infanterii turceşti, recrutat la început dintre prizonierii de război, iar mai târziu dintre copiii turciți ai populațiilor creştine. Denumirea de ienicer este derivată din sintagma turcească „Yeni çeri”, care înseamnă „noul corp de armată”. Ienicerii erau aleşi la vârstele de 8-20 de ani, vârsta favorabilă fiind 14-18 ani întrucât nu trebuiau să-i crească prea mult pe propria cheltuială. Pentru un articol bun despre criteriile după care erau aleşi, citeşte AICI.

Cândva în timpul vieţii (probabil undeva pe la miezul ei) a evadat  sau a fost eliberat şi s-a întors în ţara natală, pe meleagurile părinţilor săi. Întorcându-se, a fost numit de localnici mahomedan şi privit cu suspiciune pentru că toţi ienicerii erau forţaţi să devină mahomedani. Pentru a îndepărta aceste suspiciuni, a început să poarte la gât o cruce mare, dovadă a faptului că este creştin. De atunci, oamenii au început să-l cheme Cruceru datorită crucii pe care o purta la gât în fiecare zi.

S-a căsătorit cu o româncă şi s-a stabilit în zona actualului judeţ Olt. Unul din băieţii lui a fost Ion, acesta purtând, desigur, numele de Cruceru. Dânsul a avut 4 băieţi, unul dintre ei fiind străbunicul Petre. Acesta a avut la rândul lui 4 băieţi, printre care şi bunicul meu Florea şi unchiul Radu.

Bunicul meu, tataie cum îi spun eu, s-a pocăit împreună cu fraţii lui în 1948, iar la ceva timp s-a pocăit şi străbunicul Petre. Tataie şi cu unchiul Radu au fost foarte dedicaţi Domnului şi l-au slujit ca şi lucrători în ogorul Său. Tataie a slujit mai toată viaţa în partea de sud a ţării.

Văd numele nostru ca pe o cruce pe care trebuie să o purtăm. Ori de câte ori îmi văd numele pe vreun act îmi aduc aminte de moştenirea ce o port şi pe care trebuie să o cinstesc. Dumnezeu şi-a arătat slava prin crucea lui Hristos aşa că sunt sigur că o poate face şi printr-un Cruce-ru ce se pune la dispoziţia Lui.

Sunt pe deplin conştient că în sângele ce-l port curge o moştenire pe care nu o pot tăgădui. Deseori, focul lui mă îndeamnă să acţionez pripit. Aşa ne este rasa, ce să-i faci? Mamaie a fost o femeie tare activă şi iute de fel. La fel a fost şi mama bunicului meu.

Pe lângă acestea care vin la pachet, vreau să am cumpătarea în vorbire a străbunicului Petre.

Doresc să dau dovadă de curajul şi tăria de caracter ce i-au curs prin vene lui tataie în momentele în care a refuzat să slujească regimul deşi a fost ameninţat cu pistolul la tâmplă. Perseverenţa lui este un exemplu pe care nu-l voi uita niciodată.

Sunt conştient că am mare nevoie de puterea ce i-a curs prin vene unchiului Radu când şi-a recunoscut greşelile din trecut. Trebuie să fiu gata să accept cu vitejie când am greşit pentru a mă îndrepta. Pentru dânsul, puterea de a recunoaşte păcatul din trecut nu doar că a curs prin sângele ce-l purta în trup, ci a însemnat să-l lase să curgă şi în afară.

Îi sunt mulţumitor lui Dumnezeu pentru că m-am născut în această familie pentru că l-am putut cunoaşte pe El din fragedă pruncie. Am o moştenire a unei familii credincioase şi pot privi la exemplul lor pentru a mă inspira şi întări în viaţa de credinţă pentru a lua decizii corecte şi ferme.

Nu am bucurie mai mare decât să ştiu că prin viaţa mea voi aduce slava jertfei Fiului lui Dumnezeu ce a fost crucificat.

Acest articol a fost publicat în despre familie, Istorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

32 de răspunsuri la De ce ne cheamă Cruceru? Despre moştenirea numelui ce-l port

  1. Un pacatos spune:

    Sarbatori Fericite sa aiba domnu’ Beni!
    ( Scrie bine puştiul ăsta.).

  2. Marius David spune:

    Draga Beni, bine că m-ai scăpat de-o grijă, că tot mă chinuiam să scriu acest articol.

    Există un episod care explică felul în care am fost izolaţi la capulsatului în Valea Merilor,
    acolo unde este Traian, unde este vechea vatră, nu erau case, pe deal în sus nu erau case. Pentru că n-a fost primit în vatra satului, jos în sineşti, s-a urcat sus pe deal şi şi-a trasat teritoriul, a făcut un fel de şanţ care s-a văzut multă vreme. S-a coborît pînă spre haleşteu.
    Acolo a fost întîi vatra noastră, după care s-a extins satul pe uliţa aia.

    Mai este o chestie…Bunicul Petre cînta la caval. Am făcut rost de unul, chiar de acolo din zonă. Cînd vii îţi cînt la el.

    şi mai este ceva… m-am răz-bunat pe turci… aşa mi-a venit ideea să trimitem primele echipe misionare cu evanghelia în Turcia, cînd am aflat istoria cu ienicerul … atunci m-am decis să mă răz-bun, în sensul lui Noica (norii s-au răz-bunat, adică s-au risipit… s-au îmbunat.)

    Cu drag,

    un cruce-ru.

    • Pentru că am avut ocazia să petrec ceva timp cu tatie zilele acestea, m-am gândit să scriu despre acest subiect.Oricum intenţionam de ceva timp.
      Un lucru ce mi-a trecut prin minte a fost faptul că în momentul în care mamaie și tataie nu vor mai fi, nu va mai fi nicio prezență baptistă din familia noastră în sat. Din păcate, nu toți Crucerii au fost serioși în relația cu Domnul. Poate se vor pensiona ai mei acolo🙂
      Tataie a ajuns la 90 de ani, dar n-a încetat să fie o mărturie în sat. O face zi de zi. Încă am prilejul să bucur de luciditatea lui și pot să-l ascult cum deapănă amintiri de zeci de ani în timp ce mă înfrupt dintr-un dovleac bine copt de mamaie în sobă. Dumnezeu ne mai îngăduie să avem și astfel de bucurii. Slavă Domnului că mai trăiesc și la vârsta aceasta.
      Sărbătoarea nașterii Fiului lui Dumnezeu să vă aducă bucurie în familie și în familia lui Hristos. Salutări întregii familii din partea familiei din sud.

      Cu mult drag,

      un (o) Cruce-Ro.

    • Sali Sabri spune:

      As vrea sa-mi cer iertare in numele poporului turc pentru ce a patit strabunicul dvs., dar nu pot sa fac asta pentru ca nu am nici o autoritate chiar daca sunt turc-crestin!

      Frate Marius, stiu povestea de la dvs. pentru ca ne-ati spus-o odata chiar inainte de a pleca in Turcia!

    • Silviu Cârlescu spune:

      pot veni şi eu să învăţ sau s-ascult cum cântaţi la caval… nu de alta dar am şi eu unul şi nu-mi ies notele mai înalte.

  3. Pingback: De ce mă cheamă CRUCEru? | Marius Cruceru

  4. Pingback: 11 postări în Top 100 WP (23.12.2010) « România Evanghelică

  5. Pingback: 2 postări în Top 10 WP (24.12.2010) « România Evanghelică

  6. Viorel CRUCEru spune:

    Imi aduc aminte de povestile spuse de unii dintre batranii satului, care spuneau ca in Dealul de la Valea Merilor, prima familie stabilita a fost cea a CRUCE-rilor , apoi au venit Oltenii. Batranul Alfa Cruceru si-a marcat teritoriul printr-un sant , de-asupra elesteului, unde „mamaie” Tudora a aruncat pistolul lui Radu Cruceru , sant ce a stat marturie . In zorile copilariei mele mergeam cu caprele , sau ma jucam pe „vale” iar pe buza coastei se mai vedea inca santul sapat de „turcitul” intors acasa. Intereseanta mi se pare de asemenea afirmatia vecinilor nostri cand tata si cei trei frati ai lui si doua surori au ajuns la pocainta prin Oastea Domnului , oaste care a fost lichidata de popii din satul nostru. Batranii care stiau povestea primului Cruce-ru spuneau”Astia ai lu` Cruceru s-au intors la credinta lor. Sunt ‘ogi turcesti ca de acolo a venit Cruceru `al batran, cu iatagan si pistoale la brau”.Citat din Ionita Badica. I-au batut cu pietre si i-au socotit spurcati. Preotul Elisei Friptu, preotul Coman, preotul Stanculescu si inca alti doi popi, au dat declaratii la securitate ca tata era „trumanist”. Era „ostas” nu era baptist.Asa a ajuns la Canal si asa a ajuns apoi baptist.

    • Un pacatos spune:

      Oastea Domnului s-a reinfiintat, dar ca asociatie a Bisericii Ortodoxe.

      • Sanyi spune:

        Oastea Domnului acel adevarat nu este o asociatie pe linga Biserica ortodoxa, ostasii care au inca radacina din Iosif Trifa se boteaza la maturitate iar cei „parati” sunt ortodocsi dar pe langa numele de ortodox mai au si acel nume „oastea Domnului.”
        Ei depun o juruinta si nu mai fac botezul la maturitate, raman la botezul practicat de ortodocsi, botezul pruncilor.

        • Interesant. Important este să respecte cuvântul lui Dumnezeu. Denominaţiunea înseamnă zero. Nu ştiu dacă domnul păcătos este de acord cu mine aici, dar fie că eşti baptist, ortodox, catolic, nu contează.

      • Viorel Cruceru spune:

        Da într-adevăr Oastea s-a reinfiintat după Revoluție. Am mare respect pentru ostașii care au plătit cu viata credința lor, iar unii cu ani grei de pușcărie. Am crescut cu cântările lor pe care tata le mai cânta și după ce trecuse la baptiști, am citit poeziile lor . Acum Oastea Domnului este parte a Alianței Evanghelice din România împreună cu baptiștii, penticostalii și creștinii după evanghelie.
        Din păcate mișcarea oastei a fost distrusa la comanda patriarhului ortodox ,fiind privita prin lupa istoriei ca o mișcare asemănătoare luteranilor din biserica catolica.

        • Un pacatos spune:

          Oastea Domnului are sait http://www.oasteadomnului.ro , imi plac si-i urmaresc.

        • Mihai spune:

          Doar o ramura a Oastei Domnului, cea condusa de Tudose Constantin din Galati a aderat la Alianta Evanghelica inca de la infiintarea acesteia in 1990. Oricum Alianta Evanghelica din Romania, dupa spusele unuia dintre fostii presedinti (nu spui cine…) a fost o vaca pe care au muls-o baptistii, au taiat-o penticostalii si au ingropat-o crestinii dupa Evanghelie. Spun ca „a fost” fiindca e moarta, chiar daca nu stiu sa-i fi fost scris actul de deces. Oricum, ea nu mai are sediu, nu mai are nici macar un numar de telefon, nu mai are nici macar o secretara… e moarta de-a binelea. Probabil ca mai exista un patrimoniu care se administreaza prin ceva protocoale netransparente, in acest patrimoniu fiind inclus si RVE daca nu ma insel.

  7. Pingback: 12 postări în Top 100 WP (25.12.2010) « România Evanghelică

  8. Un pacatos spune:

    Aveti materiale despre Martorii lui Iehova? Cam cu ce idei ar putea fi combatuti intr-o discutie de aprox. 10 minute? Va rog!

    • E bun şi necesar subiectul. Nu ştiu dacă o să am timp prea curând să scriu despre asta, dar important este să se ştie ce cred ei înainte de a intra într-o discuţie. Cunoaşteţi doctrinele lor?

      • Un pacatos spune:

        Le stiu prea bine, ca am rude si vecini martori, dar ma mai intalnesc si pe strada cand is in evanghelizare. La asta ma refeream, la ce le spun cand ma intalnesc cu ei pe strada.

        • Un pacatos spune:

          Ei nu cred in:
          -existenta sufletelor
          -iad
          -crucea e stalp
          -Iisus, pentru ei, e doar Mihail Arhanghelul
          -Duhul Sfant, pentru ei, e doar forta lui Dumnezeu.

        • Păi traducerea Bibliei lor nu este după original, ci a fost modificată. Unul din traducătorii angajaţi de ei în anii 60 a refuzat să mai lucreze pentru ei după ce a văzut că îl obligau să traducă după cum vroiau ei. El însuşi a mărturisit aceasta.
          De exemplu, Ioan 1:1 spune în traducerea lor că Logosul era „un Dumnezeu” deşi în greacă este articulat o Theos. Puteţi pleca de la premisa aceasta şi căutaţi textele ce vorbesc despre dumnezeirea lui Hristos. Dacă ştiţi originalul, puteţi să le arătaţi texte chiar din traducerea lor eronată, prin care să dovediţi că Hristos este Dumnezeu. Au modificat textele evidente, dar nu le-au modificat pe toate. Tot aşa, căutaţi textele care vb despre divinitatea Duhului Sfânt.
          Ar fi multe de spus aici, dar asta este o idee.

        • De asemenea, puteţi studia istoria martorilor şi să vedeţi că primii lor lideri au prezis de nu ştiu câte ori că Mesia se va reîntoarce şi s-au înşelat de 5-6 ori parcă.

        • Un pacatos spune:

          Bine domnu’ Cruceru, dar cand ma duc la cumparaturi nu car, dupa mine Noul, Testament. De aceea trebuie sa-i invingem cu armele (Biblia) lor.

        • Cereţi-le Biblia lor. Dacă dvs cunoaşteţi bine Biblia, puteţi găsi textele care nu sunt modificate în traducere lor. Cu siguranţă poartă la ei Traducerea Lumii Noi.

        • Un pacatos spune:

          Poarta, da parca-s papagali, Doamne iarta-ma, invata cateva versete pe dinafara si cu alea tot ataca.

  9. cv1963 spune:

    bunicul meu se trage,i-si are seva din oltenia se chema cruceru,tatal meu vorbea adesea de un unchi alexandru eu ma simt legat de voi prin sangele stabunilor nostri ce purtau numele cruceru bunicul meu sa casatorit cu o moldoveanca si a murit in com.rebricea.vaslui.ro nu stiu cata avere a putut strange dar a fost un bun administrator si un negustor iscusit

Lasă un răspuns

