Generaţiile septimelor


Dacă ar fi să mă compar cu un interval, acela ar fi septima mare (7 M). De câţiva ani sunt îndrăgostit de acest interval. Sună disonant, dar n-am auzit disonanţă mai frumoasă. Este atât de aproape de perfecţiune, stă la poarta desăvârşirii, dar se împiedică de prag. Îi mai lipseşte un singur semiton pentru a deveni octavă. Atât de aproape, dar atât de departe. Cam aşa sună o 7M fără sare şi piper.

Folosesc 7M în special la pian, dar niciodată neînsoţită de alte intervale. Dacă n-aş face-o, ar fi ca şi când toată ziua aş mânca numai cartofi goi. Cartoful este hrana de bază a românului, dar îl mâncăm în salată beuf, fie fierţi, ori prăjiţi, sau copţi, poate în ciorbă, etc. La fel trebuie „preparate” şi intervalele. Eu îi adaug septimei mari un dressing de terţă. Pur şi simplu e îmbinarea dintre perfecţiune şi neîmplinire, dintre frumos şi urât, dintre gol şi plin, toate într-un singur sunet. E greu să înţelegi profunzimea acestui acord deoarece este scos din context, dar permite-mi să-mi dau şi eu frâu liber sentimentelor şi să renunţ pentru un moment la informaţii. Cam aşa sună un acord de 7M. Este de fapt un Si minor având basul pe Sol (e în Sol Major). Acordul fără bas sună aşa (acesta e în Do Major) Nu-i aşa că sună atât de plin, dar parcă nefinisat?

În acelaşi timp, are o tristeţe specifică generaţiei mele, aşa-zisa generaţie emo. Avem totul şi totuşi n-avem nimic. Tehnologia este mai avansată ca oricând, lumea nu mai moare de gripă, pneumonie, scarlatină, lepră sau mai ştiu eu ce boală ca acum 400 de ani, ai libertate de exprimare, alimentele nu sunt o problemă, informaţia este la îndemâna oricui. Şi totuşi… peste un milion de oameni aleg suicidul în fiecare an, aceasta fiind cea de-a 13-a cea mai importantă cauză a morţii în lume. Este una din principalele cauze ce produc moartea printre tinerii şi adulţii sub 35 de ani. Avem tot ce ne-am dori tinerilor, dar n-avem ce ne trebuie. Căutăm ce vrem în loc să-L căutăm pe Acel de care avem nevoie. Tinerii noştri sunt atât de aproape de a fi împliniţi şi totuşi atât de departe. La fel ca un acord de 7M.

Una din trupele seculare de astăzi ce foloseşte 7M este Coldplay.

Dacă generaţia părinţilor noştri ar fi să fie un acord, eu i-aş considera un acord de septimă dominantă (sper că am nimerit corect denumirea). Puternici, neînfricaţi, gata să moară pentru libertate la revoluţie, ei sunt cei de pe urmele cărora mai trăieşte ţărişoara noastră. Muzica folk a anilor 70-90 abundă de acest acord. Noi suntem urmaşii lor, dar am pierdut din tăria valorilor lor, din puterea caracterelor lor, din dorinţa lor de cunoaştere, din dragostea lor pentru Dumnezeu care nu-i pune condiţii.

Oare când va veni generaţia octavelor? Cu siguranţă niciodată în starea pervertită în care se află lumea noastră.

Nu văd niciuna la orizont în afara celei din perioada mileniului. Poate…

Acest articol a fost publicat în Cultură, Literatură, Muzică;. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

