zeul Vulcan, fratele lui Sunet-Vesel?


Ieri, studiind despre Sunet-Vesel, am dat de fratele lui vitreg, Tubal-Cain, şi am citit o ipoteză intrigantă – posibilă, dar nu neapărat adevărată. O voi prezenta cu obiectivitate, vă voi da atât argumentele pro cât şi contra.

În  comentariul lui Adam Clarke pe Geneza apare ideea că numele şi personajul Tubal-Cain este cel care a dat naştere personajului mitologic roman Vulcan (Hephaistos la greci), zeul focului, al armelor şi uneltelor metalice (povestea zeului AICI sau AICI). Clarke citează lucrarea lui M. De Lavaur,  „Conference de la Fable avec l’Histoire Sainte”. Se presupune că primul care a lansat această presupoziţie a fost Walter Raleigh. De unde până unde legătura dintre cei doi?

Iată o listă de argumente pro:

1. În ebraică numele se scrie Tuval-kayin (תּוּבַל-קַיִן), interschimbabilitatea dintre “b” şi “v” fiind  frecventă la evrei, greci şi romani. Mai departe, prin afereza primelor litere “tu” rezultă Valcain, schimbările surveninte în timp ducând la varianta Vulcan.

2. Ocupaţia lui Tuval-kayin este aceeaşi ca şi cea a lui Vulcan: amândoi se ocupau cu prelucrarea metalelor. Fiul lui Lamech este descris ca fiind “tatăl tuturor acelora care au făcut uneltele  din bronz şi fier.” Vulcan este considerat zeul focului şi fabricantul fierului, armelor, armurilor, cu alte cuvinte unul care a prelucrat metalele.

3. Vulcan era şchiop. Această infirmitate poate avea o cauză ştiinţifică. Ca şi compoziţie, bronzul este 88% cupru şi 12% staniu (mai este numit şi cositor). Când minereul de fier şi cupru sunt topite elimină vapori de arsenic, aceştia fiind o neurotoxină foarte periculoasă pentru sănătatea omului. Una dintre primele simptome este amorţeala în extremităţile corpului (poţi aprofunda AICI, dacă ai timp). Acestea erau exact metalele pe care le-a folosit Tuval-Kayin, după cum ne spune Biblia. Deşi Scriptura nu menţionează prea multe detalii despre viaţa lui, există o probabilitate foarte mare ca acesta să fi abuzat de folosirea metalelor menţionate, lucru ce ar fi putut duce la pierderea unei extremităţi. De aici se prea poate ca mitologia să fi preluat infirmitatea fizică şi să i-o atribuie lui Vulcan.

4. Vulcan a fost căsătorit cu Venus, zeiţa frumuseţii. În text este menţionată Naamah, numele ei însemnând “frumoasă” sau “plăcută”. Întrebarea mea este de ce o menţionează pe Naamah fără să spună despre ea nimic mai mult decât că era sora lui Tuval-Kayin? Femeile erau menţionate decât dacă aveau un anumit grad de importanţă sau erau vestite pentru ceva anume. Mai mult de atât, sunt sigur că ea nu a fost singura lui soră. De Lavuar merge până acolo încât spune că rădăcina numelui, adică בלת, are sensul de relaţie incestuoasă. Aici este vorba clar de un abuz şi o manipulare a limbii ebraice. Aceasta era o practică obişnuită a rabinilor prin care luau un cuvânt şi îi puneau vocale după bunul lor plac pentru a crea o teologie pe care o puteau manipula uşor (până la introducerea vocalelor de către masoreţi limba ebraică era compusă numai din consoane, ca şi cum noi am scrie fără vocale: fr sns).

Adam Clarke prezintă următoarele opinii despre Naamah:

Of Naamah nothing more is spoken in the Scriptures; but the Targum of Jonathan ben Uzziel makes her the inventress of funeral songs and lamentations.  R. S. Jarchi says she was the wife of Noah, and quotes Bereshith Rabba in support of the opinion.  Some of the Jewish doctors say her name is recorded in Scripture because she was an upright and chaste woman; but others affirm that the whole world wandered after her, and that of her evil spirits were born into the world.

Unele asemănări par izbitoare, chiar intenţionate. Poate Tuval-Kayin a fost cel de la care oamenii s-au inspirat pentru a crea personajul mitologic Vulcan. Poate există un sâmbure de adevăr şi mitul lui Vulcan este inspirat din existenţa reală a fiului lui Lamech la fel cum în spatele epopeii lui Ghilgameş există adevăratul potop.

Contraargumentele au în vedere originea numelui, în special. Yves-Bonnefoy scrie în cartea Roman European Mythologies:

Vulcan is the god of fire. The etymology of the name is difficult to determine. G. Dumezil (Fetes romaines d’ete et d’automme [Paris 1925], pp. 72-76) reviews all the principal attempts to elucidate it and shows how precarious they are. They include a comparison with the the Cretan welchanos; an explanation by way of the Ossetic noun (Kurd-alae)-waergon; and an Etruscan hypothesis based on the abbreviation Vel from the Piacenza liver, which is arbitrarily completed to yield Vel(chans), whereas the Etruscan homologue of Hephaestus is Sethlans. Dumezil prefers a derivation from the Vedic varcas („brightness,” or „flash,” one of the properties of Agni, the god of fire), but as a good comparativist, he hastens to point out the difficulty: „no verbal or nominal derivative of this version of the root exists in Latin” (ibid, p. 74.).

Plauzibil? Există sâmburi de adevăr? Poate.

Acest articol a fost publicat în Curiozităţi biblice și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la zeul Vulcan, fratele lui Sunet-Vesel?

  1. all spune:

    bun venit in lumea uneori controversata si contorsionata a blogurilor. Interesant punct d vedere. O sa te urmaresc de-aproape.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s